Helsingfors nya spårvagn provkördes med gäster

Helsingfors nyaste spårvagn provkördes med passagerare för första gången på måndagen.

Tystare, mjukare, bekvämare. Nöjda kommentarer var allt som hördes när Artic, Helsingfors nyaste spårvagn, gjorde sin jungfrufärd genom staden i går. Inget skrammel, inget gnissel, bara ett tyst bakgrundssurr.


Redan i ett par veckors tid har den synts längs spårvägarna i stan, Helsingfors stads trafikverk HST:s stolthet – den nya spårvagnen Artic. I går var det dags för den första provturen för såväl stadsbor som inbjudna gäster.

– Det här är en sällsynt festlig dag. Det är femton år sedan vi sist invigde en ny spårvagnsmodell, sade HST:s vd Matti Lahdenranta när spårvagnen mjukt rullade ut från depån i Vallgård och styrde mot Tölö.

Ombord fanns bland annat 35 vinnare med sällskap. HST hade via sin Facebooksida lottat ut 70 platser till jungfrufärden. Intresset var stort, över tusen personer hade deltagit.

– Visst önskar jag att alla spårvagnar skulle vara som den här! sade Helena Kotiranta förtjust.

Hon åker dagligen spårvagn och metro till och från jobbet och listar snabbt upp fördelarna med nykomlingen:
– Den här är ljusare, färden känns mjukare, det hörs inget "kloink-kloink". Jag hoppas att temperaturen hålls lika behaglig under heta sommardagar som nu.

Hon bjöd med väninnan Katariina Strömmer på färden.
– Utvecklingen går i rätt riktning. Jag tycker det är fint att spårvagnen är byggd i Finland, sade Strömmer.

Också HST:s utvecklingschef Ollipekka Heikkilä ser fördelar med att Artic är inhemsk, men det var inte avgörande när man 2010 valde en finländsk leverantör.
– Det bästa är boggiaxlarna som svänger! Känn hur mjukt den svänger i kurvorna! Det här har vi varit med och utvecklat, trots att industrin först sade att låggolv och svängande boggiaxlar inte går att förena, berättade Heikkilä.

HST har inte sparat på superlativen i marknadsföringen av den nya spårvagnen – effektivare, pålitligare, trevligare, ljusare, modernare … Flera av påståendena bygger på fakta. Man har använt lättare material för att minska på elförbrukningen, slitstarkare material för att ge vagnarna lång livslängd och på vintern tas den energi som frigörs vid bromsning till vara och används till att värma upp vagnarna.

– Den här spårvagnen är lätt att underhålla. Alla komponenter går att byta ut, de är billiga och vi kan själva reparera när något går sönder. Artic ska inte stå i depån en vecka för service, ett trasigt fönster kan vi byta på 2–3 timmar, lovade Heikkilä.

Men mera Helsingforsisk? Ja, den är planerad tillsammans med HST och byggs på Transtechs fabrik i Kajana. Den målas i samma färger som de gamla spårvagnarna från 1950-talet, vilket skapar rätt igenkänningsfaktor. Men det viktigaste är trots allt att den är gjord för Helsingfors och våra breddgrader. Man har tagit i beaktande det nordliga och havsnära klimatet. Den här spårvagnen borde klara av is och snö, höststormar och köldknäppar. Hur det går vågar inte ens utvecklingschef Heikkilä uttala sig om ännu. Vi väntar med spänning på den första snön!