Äntligen hemma i Helsingfors

Efter två punkteringar på slutrakan var den första av de nya spårvagnarna framme vid depån i Forsby. Nu börjar de riktiga testerna i stadstrafiken.

Helsingfors får nya spårvagnar. Finländska Transtechs fabrik i Kajanaland bygger 40 stycken som levereras under åren 2015–2018. Den som kördes med långtradare till Helsingfors i går är en av två som testkörs i två års tid.

– På det sättet behöver vi inte på en gång bygga om alla fyrtio vagnarna om vi hittar fel i de två första, säger Ollipekka Heikkilä, utvecklingschef vid Helsingfors stads trafikverk HST.

Det tog nästan ett dygn att transportera Artic, som den nya spårvagnen döpts till, från Otanmäki till Forsbydepån. Strax utanför staden fick det specialbyggda långtradarsläpet punktering – två gånger. Det betydde att välkomstkommittén bestående av journalister och 20–30 spårvagnsentusiaster väntade i ytterligare någon timme. Men sedan dök den långa gröngula masken upp i motorvägshorisonten. Kameror som surrade, folk ropade och ingen stod stilla.

Inte billigast

Den nya spårvagnen är tio centimeter bredare än de nuvarande vagnarna. Trots noggranna beräkningar vid ritbordet ska den nya "spåran" testköras på natten på alla linjerna.

– Vi räknade ursprungligen med att vi måste flytta på kantstenar och trafikskyltar på fyrtio ställen. Men det är nog betydligt färre, säger Ollipekka Heikkilä.

När Helsingfors fick nya spårvagnar förra gången var det ett himla liv om slitaget på banan och vagnens egenskaper i kurvorna. Många stadsbor tyckte också att vagnarna skramlade något fruktansvärt. Alla de erfarenheterna har använts när de nya vagnarna planerats.

– Om det här är den bästa spårvagnen som jag varit med och tagit fram? På det sättet nog att konstruktionen är modern och ny men den bygger på fungerande lösningar som redan finns, säger Ollipekka Heikkilä.

Och på det sättet lär vagnen vara unik i världen. Den har också rönt intresse på olika mässor och leverantören Transtech hoppas förstås på export.

När spårvagnsavtalet för flera år sedan undertecknades var Transtech inte förmånligast i anbudstävlan utan i skalans mitt. HST var noggrant med specifikationerna och betonade teknik och miljöaspekter som är unika för Helsingfors.