Sörnästunnel minskar buller, kostar 160 miljoner

Politikerna i Helsingfors står inför ett avgörande gällande Sörnästunneln på detaljplanen. Själva investerings­beslutet kommer att svida.

Genom att dagligen styra 28 000 fordon under marken kan man bygga fler bostäder ovan jord. Boendemiljön blir behagligare, gång- och cykelvägarna tryggare och kollektivtrafiken smidigare. Med en tunnel minskar bullret samtidigt som luftkvaliteten förbättras, om man bortser från området närmast infarterna.

Det här är orsaken till att Sörnästunneln, som knyter ihop Sörnäs strandväg med Hermanstads strandväg, i dag är aktuell i stadsplaneringsnämnden.

Tunneln finns redan på generalplanen för området. Nu är det detaljplanen som ska  slås fast.

Med snabbaste möjliga politiska process kan detaljplanen komma upp i fullmäktige sent i höst. Om det krävs vidare utredningar drar processen ut på tiden.

– Vi har sett över planerna med myndigheterna och gått igenom de tekniska lösningarna, säger Tuukka Linnas som är arkitekt på stadsplaneringsverket.
Han väntar sig inga överraskningar på den fronten, däremot tror han att den politiska diskussionen kan bli intressant.

Pressar budgeten

Något beslut väntas inte på dagens möte, enligt Risto Rautava (Saml) som är stadsplaneringsnämndens ordförande.
– Så här stora frågor brukar diskuteras och bordläggas första gången de är uppe i nämnden.

Stor syftar i det här fallet främst på kostnaderna, inte på konsekvenserna för stadsbilden. Den 1,5 kilometer långa tunneln tar sex år att bygga och beräknas kosta 160 miljoner euro. Även om nästan hälften av investeringen kan fås tillbaka genom de värdefulla tomter som frigörs för bostäder, skulle tunnelbeslutet gräva ett djupt hål i stadens budget för trafikinvesteringar.

– Varifrån ska vi ta pengarna? 160 miljoner motsvarar de totala trafikinvesteringarna under två år, säger Osmo Soininvaara (Gröna) som är vice ordförande i nämnden.

Varken De gröna eller Samlingspartiet säger sig ha ett principbeslut i frågan ännu. Personligen tycker Soininvaara inte att det finns något annat alternativ än att låta bygga tunneln.

– Fullmäktige har egentligen redan gett grönt ljus eftersom planerna för Fiskehamnen bygger på att den blir verklighet. Men tunneln får absolut inte motiveras med att man vill göra trafiken mer smidig, de beräkningarna ger jag inget för.