Foto: Hbl-arkiv / Cata Portin

Bättre mat – men brister i städningen

För lite och för dålig skolmat är ett minne blott, men undermålig städning är fortfarande ett problem på Helsinge skola i Vanda.

I höstas berättade Hbl om missnöjet bland såväl lärare som elever vid Helsinge skola i Vanda beträffande skolmaten som företaget Blue Service hade hand om. Förutom att maten tog slut alldeles för fort och alldeles för ofta var ett vanligt klagomål att den höll för låg kvalitet.

– Enligt matsedeln skulle vi äta potatis-tonfiskgratäng och moussaka som vegetariskt alternativ. Men det som serverades såg ut som en soppa med råa potatisskivor, sade engelskläraren Klaus Kojo i slutet av september.

Fazer lovade å det ansvariga dotterbolagets vägnar bot och bättring och Vanda stad gav Blue Service en månad på sig att bevisa att de kunde sköta skolbespisningen, och det har de också lyckats göra. Marielle Mutka, tf. rektor på Helsinge skola, säger att maten har blivit avsevärt bättre.

– Den ser inte rå ut längre, tar inte slut och har dessutom varit riktigt god, säger hon.

En stor anledning till att bespisningen har blivit bättre är enligt Kojo att det har blivit bättre kontinuitet med personalen.

– Vi har haft samma husmor sedan i höstas. Det gör mycket. Det är inte längre bara någon som jobbar tillfälligt, säger han.

Städning fortsatt problem

Maten ger alltså inte upphov till några sura miner längre, men det andra problemet som Hbl berättade om i samma artikel: städningen av skolans lokaler, återstår däremot att lösa.

Vid ett möte i början av oktober beslutade Vanda stad att säga upp avtalet med Blue Service som då även hade ansvar för städningen. När avtalet löpte ut vid årsskiftet tog Temppi Oy över för återstoden av vårterminen. Men ingenting har blivit bättre – samma gamla problem kvarstår. Mutka har ändå viss sympati för företaget.

– De har varit här i tre månader. Jag vill inte säga för mycket negativt om dem, de har i alla fall försökt, men det blir utmanande när det handlar om att städa en skola.

Har ni försökt påtala för staden att städningen är fortsatt dålig?

– Ja, det vet de nog om. Det blir en ny upphandling till hösten. Från och med sommaren hoppas vi få ett företag som fungerar bra och vet vad som krävs för att städa stora lokaler.

Kojo anser att huvudproblemet ligger hos staden.

– Jag har svårt att se hur något annat företag skulle kunna göra det bättre så länge det satsas så dåligt med resurser från stadens sida. Jag förstår att staden behöver spara in pengar, men långsiktigt är det inte så bra. Byggnaderna förfaller snabbare så här.