Grafik: Måns Eklund. Klicka på bilden för att se hela grafiken.

Ny spårvagnsrutt genom Tölö planeras

Topeliusgatan blir spårvagnsgata. Planen är att kanske lägga om rutterna för både spårvagn 7 och 3. Men beslut finns ännu inte.

Spårvagnslinjerna 7A och 7B och linje 3, som nuvarande 3B ska heta från augusti, byter rutt. Meningen är att lägga om trafiken i syfte att bereda väg för Mannerheimvägens två ledande linjer, passagerarfavoriterna, spårvagnarna 4 respektive 10.

– 4:an och 10:an är Helsingfors populäraste spårvagnsrutter och transporterar årligen sammanlagt över 18 miljoner passagerare. För att trafiken ska löpa smidigt borde fritt fram gälla för båda linjerna, men i dag finns det ett par faktorer som bromsar upp Mannerheimvägen, säger trafikplaneraren med spårvägstrafik som specialitet, Lauri Räty på Helsingforsregionens trafik, HRT.

De faktorer han hänvisar till är dels linje 3 som orsakar dröjsmål när den ska vända i hörnet av Mannerheimvägen och Runebergsgatan, dels 7:orna som å sin sida påverkar trafiken i korsningen till Nordenskiöldsgatan. På båda ställena får 4:an och 10:an vänta.

– Men om 7:orna och 3:an i stället åker över Mannerheimvägen och kör från Nordenskiöldsplatsen vidare längs den västra delen av Nordenskiöldsgatan och till Topeliusgatan försvinner problemen. Rutten ska givetvis gå åt båda hållen.

Räty understryker att den nya rutten på Topeliusgatan dessutom gagnar Tölöborna.

– Tölö hör till de tätast bebodda stadsdelarna och fler alternativ inom spårvagnstrafiken gynnar invånarna i både Främre och Bortre Tölö.

Från Tölötorg mot centrum ska 3:an köra längs Runebergsgatan och fortsätta på sin nuvarande rutt via Kampen, genom centrum mot de södra stadsdelarna.

– När det gäller 7:orna är ett attraktivt alternativ att de kör längs Arkadiagatan för att återuppta kontakten med Mannerheimvägen för ett kort avsnitt.

Tanken om att lägga om spårvagnslinjerna är än så länge i planeringsstadiet, och har inte ens behandlats i stadsplaneringsnämnden men meningen är att man ska ta ställning till projektet senare i vår. Också trafiknämnden ska säga sin åsikt.

– I praktiken är det för tidigt att säga något om en tidtabell för ett eventuellt byggande, och man kan lugnt räkna med några år innan projektet kommer till skott. Finansieringen är helt öppen, säger Räty.

På stadsplaneringskontoret bekräftar trafikplanerare Lauri Kang­as att planeringen är i gång.

– Men frågan är om man ska lägga om både 7:orna och 3:an. Först vill vi få i gång en debatt, och på basis av responsen ska ärendet gå vidare. Om man ser på den normala gången inom staden dröjer det till åtminstone 2015 innan arbetena kan komma i gång, säger Kangas.

Han påminner om stadens ansträngda ekonomi.

– En investering i spårvägsspår på Topeliusgatan rör sig mellan 6 och 10 miljoner euro.

Spårvagn på Topeliusgatan betyder omställningar i parkeringen och parkeringsplatser är eldfängt.

– En möjlighet är att göra trädraden längs parken glesare så att bilar kan parkera mellan träden. Den frågan är inte alldeles okontroversiell.