Konkurrensutsättningen av utereklam väcker debatt i Helsingfors. Läs mera i dagens papperstidning.

Reklamfiasko för miljoner

Dåligt gjord upphandling kan bli rättssak i Helsingfors

I Helsingfors pågår ett fullskaligt reklamkrig mellan ärkerivalerna i utomhusreklambranschen, JCDecaux och Clear Channel. Clear Channel vann år 2007 en upphandling med staden och har ända till år 2023 hand om reklamtavlorna i gatubilden.

Nu har det gått upp för konkurrenten att Clear Channel inte har uppfört alla de reklamtavlor som bolaget ursprungligen kom överens med Helsingfors om. Enligt JCDecaux uträkningar betyder det här att skattebetalarna i Helsingfors förlorar 31 miljoner euro i uteblivna reklamhyror.

– Clear Channel har gjort sig skyldig till ett betydande avtalsbrott som staden med sitt agerande och sin passivitet har godkänt, säger JCDecaux vd Klaus Kuhanen.

Clear Channel tillbakavisar anklagelserna och säger att det är Helsingfors stad som har sjabblat och inte beviljat bygglov för alla de reklamtavlor man i förväg kom överens om.

Byggnadstillsynsverket säger att det visst finns möjlighet till fler reklamtavlor, men att det förutsätter korrekt gjorda ansökningar.

Läs mera i tisdagens HBL!