Foto: Niklas Sandström.Femteklassarna Sabina Lönnberg (t.v.) och Fanny Hautamäki samt sjätteklassaren Erik Åhl tror att de skulle lära sig bättre finska om de delade skolhus med finskspråkiga elever. 

Sibbo kan öppna svenska skolhus för finska elever

I Sibbo utreder man som bäst möjligheterna för att ha finska och svenska byskolor under samma tak i Norra Paipis och Kalkstrand.

Det är Salpar skolas rektor Kasper Nyberg som står för utredningen ”Två språk under samma tak”. I praktiken handlar det om möjligheterna att grunda finskspråkiga byskolor i anslutning till de svenskspråkiga lågstadieskolorna Norra Paipis skola och Salpar skola i Kalkstrand.

Från början är det de finskspråkiga elevernas föräldrar som bett om att frågan ska utredas. De finskspråkiga skolorna i Sibbo är koncentrerade till tillväxtcentren Söderkulla, Nickby och Tallmo, medan det på svenskt håll finns kvar flera gamla byskolor.

Det här betyder att de finskspråkiga barnen i Kalkstrand och Paipis får lång skolväg när de ska ta sig ­ända till Söderkulla respektive Nickby.

– När jag kommer körande ner till Salpar ser jag de finska eleverna stå var för sig på busshållplatserna, medan de svenskspråkiga eleverna kommer till skolan i samlad trupp. Om alla gick i samma skolhus, kunde de få de finskspråkiga eleverna med sig, hoppas Nyberg.

Förhållningssätt avgör

På nationell nivå är det en polariserad debatt som pågår om möjligheten till tvåspråkiga skolor och skolmiljöer. Kasper Nyberg är ändå övertygad om att allt hänger på vilket förhållningssätt man har.

– Det är viktigt att rektorn och personalen i skolan ser detta som en möjlighet snarare än en risk. Ser man endast risker och farhågor kommer det naturliga samarbetet mellan de olika språkgrupperna säkert att misslyckas.

I rapporten nämns också nackdelarna: att de svenskspråkiga barnens språkutveckling kan försämras, att den svenskspråkiga bygemenskapen och identiteten försvinner.

– Visst finns riskerna där, men det är inget som är absolut eller vetenskapligt.

Nyberg menar att bollen i en tvåspråkig miljö finns hos lärarna och föräldrarna.

– Vi måste föra fram att svenskan är värd att kämpa för. Eleverna behöver inte automatiskt byta till finska, de kan föra fram sitt språk och bidra till att finskspråkiga elever lär sig mer svenska.

Läs mera i dagens Hbl.