Boom! Metrobanan i Helsingfors och Esbo förenades tidigare i veckan på Björkholmen vid Västerleden. I går firades händelsen med taklagsöl och blåsorkester. Foto: Timo Kauppila

Tunnlarna möttes

Metrobanan i öst och väst förenades på 35 meters djup i går. – Historiskt samarbete över kommungränserna, säger Olavi Louko, Esbo stads tekniska direktör.

I kabinett och mötesrum kantas metroprojektet av juridiska och ekonomiska problem. Under markytan löper arbetet bättre. Merparten av västmetrons tunnlar är klara. I går sprängdes den sista biten sten i tunneln som förbinder den gamla metrobanan i Helsingfors med den nya i Esbo. Det var förstås en låtsas­smäll, den riktiga sprängningen gjordes i två etapper tidigare i veckan.

Taklagsfesten på Björkholmen fick ordentlig fart när den legendariska blåsorkestern Retuperän WBK marscherade in från Esbosidan. Stunden innan hade stadsdirektörerna i Esbo och Helsingfors, Jukka Mäkelä och Jussi Pajunen, berömt varandra och metrobygget.

Enligt Esbo stads tekniska direktör Olavi Louko har projektet också hållits inom givna ekonomiska ramar. Att kostnaderna på några år mer än fördubblats var det ingen som nämnde.

Västmetron startar i slutet av 2015. Det är osäkert om det sker med förarlösa automatiska tåg men klart är att stationsperrongerna är kortare än i Helsingfors. I framtiden kan västmetron enligt kritikerna få problem med transportkapaciteten, men till en början räcker det bra med planerade 100 000 resenärer per dag.

Orosmoln

Esbo vill börja bygga västmetrons fortsättning till Stensvik men tvingas vänta på klarsignal från staten. Att trafikministern och Trafikverket just nu utsätts för granskning och utreder finansieringen av andra nationella trafikprojekt oroar.

Trafikverkets tf. chef Rami Metsäpelto låter mellan raderna förstå att metron är viktig men några konkreta löften om hur och när staten betalar sin andel, 30 procent eller högst 200 miljoner euro, ger han inte.

– Om de bygglag som vi anlitar i dag skickas hem och sedan tas tillbaka kostar det oss 100 miljoner euro extra, säger Olavi Louko.

Västmetrons utländska tunnelexperter kommer bland annat från Tjeckien och Sverige. Sammanlagt arbetar närmare 600 män och kvinnor med att bygga banan, och ytterligare runt 200 sitter vid ritbordet.

– Får vi inte pengar från staten måste vi låna av Esboborna. Staten får betala senare, vi kan vänta, säger Olavi Louko.

När västmetron öppnar kan man på 31 minuter åka från Östra centrum till Mattby och på 16 minuter från Mattby till Gräsviken.

– Metrobanan är en huvudled som förenar hela huvudstadsregionen, säger Jukka Mäkelä.

Tunnel till Tallinn

Stora investeringar i infrastruktur som en metrobana görs på sikt. Längre fram skymtar ett ökat samarbete med Tallinn. Tunneln under Finska viken finns kvar, åtminstone i Jussi Pajunens papper. Den talades det mycket om för några år sedan.

Enligt Pajunen borde man allra först grunda ett samarbetsorgan.

– Helsingfors och Tallinn är i praktiken redan nu en och samma stad. Men det finns mycket att göra inom förvaltningen, säger han.