När partikelutsläpp minskar ökar kvävedioxidutsläpp.

Helsingfors får mera tid att minska utsläpp

Miljöministeriet har gett Helsingfors stad tilläggstid för att minska kvävedioxidutsläpp. Utsläppet har ökat då antalet dieselbilar blivit fler och katalysatorn effektivt rensar bort fina partiklar medan utsläppet av kvävedioxid däremot ökar.

Helsingfors har inte lyckats med att hålla utsläppet av kvävedioxid under gränsvärdet. Vid de stora trafiklederna som Mannerheimvägen och Tavastvägen stiger utsläppet över det tillåtna 40 mikrogram per kubikmeter per år. Som högst har man mätt 54 mikrogram per kubikmeter i Helsingfors. Men utsläppen i europeiska städer är mycket högre, här kan det årliga medelvärdet ibland ligga vid 100 mikrogram per kubikmeter.

Miljöministeriet ger Helsingfors tid att sänka utsläppet till början av år 2015.

Orsaken till att gränsvärdet överskrids är att de nya avgasbestämmelserna inte har minskat utsläppen så som tänkt.
– För att stävja klimatförändringen ville man minska bilarnas koldioxidutsläpp och genom beskattning har man gynnat dieselbilar som släpper ut mindre mängd koldioxid än bensinbilar. Den gynnsamma beskattningen  har gjort att antalet dieselbilar ökat. Just nu utgör dieselbilarna 40 procent av bilbeståndet, säger miljöinspektör Outi Väkevä vid Helsingfors stads miljöcentral.
Utvecklingen går i rätt riktning då koldioxidutsläppet minskar men det finns en avigsida. Enligt Väkevä har biltekniken utvecklats så att samtidigt som man rensar bort små hälsofarliga partiklar så har tekniken gjort att det i stället kommer mer kvävedioxid.

– Kvävedioxidutsläppet kommer att minska då biltekniken ändras när EU-bestämmelserna skärps, säger Väkevä.
Positivt är i allafall att partikelutsläppet blivit mindre, anser hon. Fina partiklar är farliga för lungor och hjärta. Kvävedioxid är inte enligt Väkevä lika hälsofarligt. Hon hänvisar till institutet för hälsa och välfärd, THL, som säger att kvävedioxidhalterna i Helsingfors inte är så höga att de allmänt skulle vara farliga för hälsan men kvävedioxid i stora mängder irriterar andningsorganen och kan påverka till exempel astmatiker och personer med sjukdomar i andningsorganen. Kvävedioxid är enligt Väkevä ett luftkvalitetsproblem och påverkar inte klimatet.

Dieselbussar är bovar
Diselbussarna är skadliga för luftkvaliteten och majoriteten av bussarna är dieselbussar i Helsingforsregionen.
– Gasbussar skulle släppa ut mindre kvävedioxid men de är inte tillåtna i Kampens terminal. Därför används dieselbussar. Det vi kan göra är att skärpa kraven på tekniken i bussarna vid upphandlingen. EU-normerna skärps hela tiden och vid varje upphandling försöker vi byta till nyare teknik med mindre utsläpp, säger chefen för luftskyddsenheten, Tarja Koskentalo, vid Helsingforsregionens miljötjänster HRM.

I Helsingfors har man upprättat en miljözon som täcker staden söder om Skogsbackavägen. I miljözonen använder Helsingfors stads trafik och Helsingforsregionens miljötjänster striktare utsläppsregler vid upphandling för bussar och sopbilar.