Metroaffären: Utomstående expert hade Siemenskoppling

Helsingfors stads trafikverk HST använde en konsult med starka band till Siemens i anbudsförfarandet för metrons automatisering.

Nya uppgifter sipprar fram kring det hårt ansatta metroprojektet. Senaste nytt är att HST anlitat Jörg Schütte som den expert som skrev specifikationerna i den konkurrensutsättning som startade hösten 2007. Tysken ledde metrodivisionen vid Siemens åren 1992–2000. Fyra år senare var han knuten som rådgivare till metroprojektet i Helsingfors, det vill säga när upphandlingen ursprungligen startades. Jörg Schütte hjälpte Helsingfors stads trafikverk att bestämma exakt vilka slags tåg och andra tekniska lösningar som behövs.

Anbudsförfarandet avbröts och påbörjades på nytt men Jörg Schütte fortsatte som rådgivare. I den andra omgången kunde Siemens sänka priset rejält – med tio miljoner euro – och dessutom få högsta poäng för den automatiserade tågbanans tillförlitlighet.

Högsta förvaltningsdomstolen ska inom några månader ta ställning till anbudsförfarandet. Enligt Ansaldo, ett av företagen som deltog i konkurrensutsättningen, gjorde HST fel när man anlitade Jörg Schütte som expert. Han var inte utomstående och dessutom räknade han fel på ett sätt som nu står Helsingfors stad dyrt. Allt för att få Siemens vald till leverantör, heter det i Ansaldos besvär.

HST-chefer vet inte av
Så vem är denna Jörg Schütte och under vilka omständigheter kom han med i bilden? Hbl gick till botten med frågan. Det framgår att HST:s ledning inte vidkänns tysken.

Planeringschef Seppo Vepsäläinen var spindeln i nätet när HST startade automatiseringsprojektet i början av 2000-talet. Han är pensionerad sedan några år men ställer upp på en intervju.

– Jörg Schütte? Nej honom minns jag inte, säger Seppo Vepsäläinen.

Frågan går till biträdande stadsdirektör Pekka Sauri som ansvarar för kollektivtrafiken i Helsingfors. Sauri har hela tiden varit tätt knuten till förhandlingarna med Siemens.'

– Jörg Schütte? Namnet säger mig ingenting.

Minnet sviker även HST:s vd Matti Lahdenranta. Han fick svara på frågor om Schütte på våren när Hbl skrev om metrobanans säkerhet. Inte heller han kom ihåg.

Sista samtalet går till projektingenjör Tuija Heinahti-Guillén vid HST. Hon har arbetat med metroprojektet från första början.

– Ja, vi hittade Jörg Schütte på en kongress i början av 2000-talet. Han har arbetat för oss sedan dess och varit i Helsingfors åtminstone fem gånger enbart för att inspektera perrongdörrarna på Nordsjöstationen. Just nu arbetar han med säkerhetsfrågorna kring automatiseringen.

Enligt Heinlahti-Guillén har Jörg Schüttes expertis konkurrensutsatts ”men det finns inte många sådana experter i världen”. Arvodena sägs vara så låga ”att de är nu ingenting att tala om.”

Hbl har begärt att få se alla handlingar som har att göra med Jörg Schüttes engagemang i Helsingfors. Forskaren Ilkka Levä har gjort ungefär samma informationsbegäran för snart tre veckor sedan och han väntar fortfarande på svar.

Levä som har intervjuats i Hbl har klagat på mörkandet av offentliga handlingar hos justitiekanslern och Helsingfors förvaltningsdomstol.

Även om ledande tjänstemän i Helsingfors har svårt att stava till Jörg Schüttes namn är han själv öppen om sin arbetshistorik. På nätet hittar man enkelt uppgifter. I en resumé som han själv skrivit framgår att han arbetat med metroprojektet i Helsingfors.

Jörg Schutte är professor och verksam vid tekniska universitetet i Dresden. Också universitetet har nära kopplingar till Siemens men det går inte att få fram om och hur bolaget finansierar forskning som bedrivs vid universitetet under ledning av Jörg Schütte.

Av årtal i resumén kan man dra slutsatsen att Schütte anställts av Siemens ganska fort efter studietiden och att han snabbt uppnått en hög position i bolaget.

Hans namn finns också i de rapporter om automatiseringsprojektet som presenterats för Helsingfors stadsfullmäktige

Hbl har försökt kontakta Jörg Schütte utan att lyckas.