Foto: Niklas Meltio. Filip Holm (8 år) och hans syster Emilia (7) åker till och från skolan med taxi. I onsdags kom ingen bil och plockade upp Filip från skolan. Pappa Jan-Eric Holm är inte arg på chaufförerna utan på kommunikationen. –De lider ju lika mycket som vi, säger han.

Skolskjutsarna strular i Esbo

Bilarna är försenade, barnens namn finns inte på chaufförernas listor och föräldrarnas samtal och mejl till staden blir obesvarade. Skolstarten för barn som behöver skoltaxiskjuts i Esbo har inte gått helt smidigt.

Barn har fått vänta i skolan utan att någon hemskjuts uppenbarat sig. Och på morgonen har bilarna kommit en kvart för tidigt, en kvart för sent eller inte alls. Det har hela veckan varit svårt för Esboföräldrarna och barnen i fråga att lita på att barnen faktiskt kommer till och från skolan.

Föräldrarna Hbl talat med klandrar inte chaufförerna, utan kommunikationen. Alla barn har till exempel inte funnits på chaufförernas lista över vilka som ska skjutsas vart.

Jan-Eric Holm, pappa till Emilia som går i ettan och Filip som går i trean, berättar att taxiföretaget fredagen innan skolan skulle börja ringde och frågade om barnens läsordning.

– Det hade jag ju ingen aning om då ännu, säger Holm.

Han tycker att staden borde kunna förbereda sig bättre, att taxibolagen borde kunna få listor på namn och barnens läsordningar eller åtminstone start- och sluttider redan in- nan skolan börjar så att de har lättare att koordinera.

Nu har det hänt att hans barn och grannens barn som skulle skjutsas till samma skola av samma taxibolag fick en avhämtningstid som skilde med tjugo minuter.

– Det tyckte ju till och med chauffören att var konstigt, säger Holm.

Och en eftermiddag kom bilen inte alls efter sonen från skolan.

En annan mamma Hbl talar med säger att taxihämtandet krånglar varje skolstart och att bilföretagen ofta byts ut.

– Det är bra att servicen finns, men när den en gång finns måste man ju få lita på att den fungerar. Det är alldeles tillräckligt pirrigt för en etta att börja i skolan annars också.

Problemen har uppstått både med svensk- och finskspråkiga skolors elevskjutsar. Dessutom har det varit problem med att få tag på taxibolaget per telefon, och med att få svar från staden om problemen.

Ett problem för de svenskspråkiga familjerna är att taxichaufförerna inte kan svenska.

– När chauffören frågar vår dotter vilken skola hon ska skjutsas till kan hon inte svara, hon kan inte finska ännu, säger Holm.

Systemet kraschade

I går skickade staden ut ett mejl till föräldrarna där de beklagade problemen både på stadens och på taxiföretagets vägnar. Taxibolaget Espoon kihlakunnan taksit EKT har lång erfarenhet av skolskjutsar, men avtalet för skolskjutsarna i fråga är nytt för i år.

EKT har nu anställt mera personal för att kunna svara på vårdnadshavarnas frågor. Problemet med avhämtningarna beror enligt dem på företagets nya ruttprogram som inte fungerat som det ska.

– Naturligtvis borde det inte vara så här. Företaget borde ha haft allt klart men lyckades inte, säger stadens bildningschef Sampo Suihko.

Enligt honom har informationen från staden om barnens scheman gått fram, men eftersom taxiföretaget inte kan använda sin teknik måste allt göras som handarbete.

– Allt vi kan göra nu är att jobba nära tillsammans med företaget och hjälpa dem få allt redo.

Läs mera i dagens Hbl!