Foto: Karl Vilhjálmsson

Kunderna nöjda med Salutorget i Helsingfors

Trafik, stekos och måsar stör inte majoriteten av besökarna på Salutorget. Enligt en undersökning av Helsingfors partitorg är kunderna överlag mycket nöjda med den havsnära marknadsplatsen.

– Salutorget är alldeles utmärkt, säger Shirley Grant medan hon prövar en lila pälsmössa vid ett av torgets många stånd. Hon och väninnan Margaret White är i Helsingfors med ett kryssningsfartyg och har bland annat tillbringat dagen med att vandra omkring och beundra Salutorgets läckerheter. Och de är mycket nöjda.

– Vi uppskattar verkligen det stora utbudet och alla handgjorda föremål.

De är inte de enda besökarna som trivs på Salutorget. Enligt en besökarundersökning gjord av Helsingfors partitorg är Salutorgets kunder generellt mycket positivt inställda till torget. I undersökningen som genomfördes i juni har tvåhundra torgbesökare fått uttala sig om torget som marknadsplats. De svarande består av både lokala helsingforsbor, finländare bosatta på annan ort och utländska turister.

Den allmänna uppfattningen bland besökarna är att Salutorget är en mångsidig marknadsplats där man blir vänligt bemött. Majoriteten av besökarna upplever torget som renare än andra torg och närheten till havet uppskattas av många. Populär är också den närodlade och ekologiska maten.

– Det är roligt att besökarna verkar nöjda med torget och råvarorna, säger Timo Taulavuori, verksamhetsledare på Helsingfors partitorg. Han jobbar med att utveckla torget till en bra plats för både kunder och köpmän och är tacksam för besökarnas respons.

– Det är ju deras torg och de som är kunder här. Överlag är Salutorget en traditionell plats och ett mycket känsligt område. Vi får därför vara toleranta och försiktiga med de förändringar vi gör.

Mera sittplatser, hantverksförsäljning och billigare priser är ändå förslag på förändringar som en del av besökarna gärna ser på sitt torg. En besvikelse för Taulavuori är att de flesta av besökarna tycks vara omedvetna om sommarens nya inslag, Helsinki design market, ett projekt där ett tjugotal finska designer getts en torgplats över sommaren. Enligt partitorgets undersökning har över hälften av de tillfrågade inte hört talas om konceptet.

– Eventuellt kan det bero att vi fortfarande är i början av sommaren. Förhoppningsvis blir det mer populärt under de två resterande sommarmånaderna, säger Taulavuori.

Att en del av torgbesökarna irriterat sig på det stora utrymmet som utgör parkeringsplatsen vid Saluhallen är också något han noterar.

– Här måste man bara komma ihåg att försäljarna behöver kunna parkera sina bilar i närheten för att frakta sina varor. Men parkeringsplatsen och antalet sittplatser är önskemål som vi högst sannolikt kommer ta i beaktande.

För alla är sittplatser ändå inte lika viktiga. Bröderna Moritz och Max Gustavsson från Kyrkslätt har i stället klättrat upp på ett av sjölejonen vid Havis Amanda. Tillsammans med mamma Linda har de kommit till Salutorget för att köpa jordgubbar och äta crepes. För Linda är torget en viktig del av stadskulturen och en plats hon gärna visar för pojkarna.

– Det finns så mycket turister här, vilket är roligt. Man blir lite nostalgisk av att komma hit.