Inte mycket har gått rätt i Siemensaffären. Foto: Tommy Pohjola

Sauri: Jag har gjort min plikt

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri är chef för Helsingfors stads trafikverks VD Matti Lahdenranta. Sauri försvarar både honom och de senaste vändningarna i metroaffären.

Helsingfors stadsstyrelse beslöt på måndag kväll att gå vidare med automatiseringen av Helsingforsmetron. Läs nyhetsartiklen här.

Du sade till min kollega på söndagen att den nya överenskommelsen med Siemens gjordes 23.5. Vad hände under de två föregående dygnen? För av  stadsstyrelsens föredragningslista daterad 21.5 framgår entydigt att du stöder HST-direktionens förslag att bryta med Siemens.

– Stämmer. Siemens tog kontakt och frågade om några möjligheter återstår. Jag meddelade att bolaget alltid kan gokänna stadens krav. På onsdagen meddelade det att våra krav godkänns– principfrågan var att eventuella gräl behandlas först efter projektet blir färdigt 2015. Detta utlöste fortsatta handlingar som blev klara i går, och avtalet om projektets fortsättning skrev under klockan 12.30 (ungefär). Jag informerade stadsstyrelsen och gav ut ett pressmeddelande omedelbart. Matti Lahdenranta informerade HST:s direktion. Mitt ursprungliga förslag blev utdaterat och ersattes av det nya.

Den nya överenskommelsen med Siemens undertecknades i går på söndagen. Varför på en söndag? 23.5 var en onsdag och då hade ni två vardagsdygn på er att skriva på.

– Det dröjde helt enkelt fram till i förrgår (söndagen).

Varför har VD Matti Lahdenranta och du fortsatt att förhandla med Siemens tvärt emot HST-direktionens tydliga anvisningar att bryta med bolaget?

– Jag förbereder ärenden till stadsstyrelsen. Min plikt är att förverkliga fullmäktiges beslut om möjligt. Det här blev plötsligt möjligt. Styrelsen beslöt just att återremittera ärendet till direktionen.

Av allt att döma har ni dessutom förhandlat utan att direktionen vetat om det. Varför det?

– Direktionen fick veta omedelbart när vi nådde ett resultat. Man kan förstås fråga om direktionen borde ha informerats tidigare, men hela processen var mycket häftig.

HST har fram till nu hävdat att Siemens inte kan bygga om de gamla tågvagnarna. Det har varit huvudargumentet när staden velat bryta metrokontraktet. Exakt vad är det som på kort tid övertygat er förhandlare om det motsatta?

– Siemens har bekräftat att bolaget kan förverkliga kontraktet om en överenskommelse nås. Nu nåddes den.

Med tanke på den senaste veckans händelser och söndagens "final" – på vilket sätt har ni följt god förvaltningssed, tycker du?

– Jag har gjort min plikt och förberett ärendet till stadsstyrelsen enligt min bästa förmåga så att fullmäktigebeslutet förverkligas.

Borde VD Lahdenranta avgå?

– Nej. Han har arbetat natt och dag i mycket svåra förhållanden. Jag har inte hört några krav på hans avgång.

Har du själv funderat på att lämna stadshuset på grund av metroaffären?

– Nej. Kanske det skulle ha varit mera aktuellt om jag inte hade beslutat att ta sista chansen att rädda fullmäktiges beslut om automatiseringen.