Motigt. HST:s vad Matti Lahdenranta och biträdande stadsdirektör Pekka Sauri har haft fullt upp med metroaffären. FOTO: Hbl-arkiv/Niklas Tallqvist

"HST är i en svår knipa"

De senasta vändingarna i metroaffären framställs som en framgång för skattebetalarna. Upphandlingsjurister som Hbl talat med är närmast förskräckta.

Vd:n för Helsingfors stads trafikverk (HST) Matti Lahdenranta gav på torsdagen en intervju för Yles radionyheter där han säger att förhandlingarna om metrons automatisering fortsätter så att projektet genomförs och att alla tvister om vem som ska betala vad avgörs efter det.

– Det är helt otroligt struntprat. Så kan man inte göra. Det är att tumma på det ursprungliga avtalet. Affären har skötts uselt från början och nu sköts den ännu sämre, dundrar en upphandlingsexpert till Hbl.

Det är en hård bedömning. Varför vill du vara anonym? Och känner du någon annan som jag kan ringa upp och som kan kommentera med eget namn?

– Problemet är att det finns få upphandlingsexperter i Finland. Kretsarna är små. Det är säkert många jurister som har kopplingar till den här affären.
Alla tunga namn som tidningen kontaktar väljer att vara anonyma, tills vidare.

Hbl har upprepade gånger skrivit om olika brister i metroaffären. Varför ser vi inget slut på den här historien?

– Så här stora upphandlingar borde skötas av experter. Det är en marginell tilläggskostnad. Nu har man tydligen inte gjort det och när det egna kunnandet är bristande är slutresultatet det här. Jag tycker synd om direktionsordförande Jessica Karhu (Gröna). Det är uppenbart att hon saknar förutsättningar att reagera. Samma gäller hela HST-direktionen.

Revisionsnämnden som precis offentliggjort sin årsrapport har inte granskat metroaffären men noterar att det finns en eftefrågan på utbildning i upphandlingsprocesser. Men några förslag på hur och när och för vem den ska arrangeras finns inte.

Själv säger Jessica Karhu om det nya avtalsläget så här:

– Ja, vi har kollat med våra jurister. Vi kan gräla om pengarna efteråt.

"I sin ordning"

HST och Siemens har grälat om Helsingforsmetrons automatisering i över ett år. Parterna har haft olika uppfattning om vad som ingår i kontraktet och man har tvistat om ansvarsfrågor. Av allt att döma var det en överraskning för Siemens hur omfattande ombyggnadsarbetet med de gamla tågvagnarna är. Projektet är kraftigt försenat.

Siemensledningen vägrar att ställa upp på intervju. HST:s ledning är mera tillgänglig men kör på eget metrospår där hänvisningar till affärshemligheter i regel utan förklaringar kör över offentlighetslagen. Exempelvis så är det över en månad sedan som Hbl begärt att få se alla handlingar som berör avbrytandet av den första anbudstävlan och startandet av den andra våren-sommaren 2006. Informationsbegäran har upprepats förra veckan. Inget svar där inte.

– Upphandlingslagen är klantigt skriven och ger möjligheter för tolkningar men det är fullständigt klart att man inte kan gå och ändra centrala villkor i ett kontrakt. Om moderniseringen av de gamla tågen görs som en ny affär vid sidan av är det också helt klart lagvidrigt, säger en upphandlingsexpert som stöder sitt beslut på EU-beslut och även en dom i Högsta förvaltningsdomstolen.

För Helsingfors stads trafikverk är avtalsläget fullständigt klart. I ett mejl till Hbl skriver stadens jurister Yrjö Judström och Rain Mutka att bolaget följer upphandlingslagen och att automatiseringen genomförs enligt det ursprungliga avtalet och priset. "Tilläggsarbeten som inte ingår i den ursprungliga anskaffningen kan självfallet göras utanför kontraktet."