Metrohärvan fortsätter pina Helsingforsarna. Lehtikuva / Mikko Stig

Metron blir inte förarlös

Metron i huvudstadsregionen blir inte automatiserad. Helsingfors kommer att säga upp avtalet med leverantören Siemens.

Det var på ett extrainsatt möte i går som direktionen för Helsingfors stads trafikverk, HST, gav verket fullmakt att säga upp avtalet om automatisering med Siemens.

– Förhandlingarna med Siemens framskred inte som vi hade hoppats, säger Jessica Karhu (Gröna), ordförande för direktionen.

Förarlös metro blir det inte förrän tidigast cirka 2020–2025 då metrotågen måste förnyas.

Enligt Yle har projektet redan kostat 17 miljoner.

Nu vill direktionen i stället att HST ber om anbud på automatisk tåghastighetskontroll och tågväxlar. Med den moderniseringen av trafikstyrningen ska metrotågen enligt Karhu kunna köra med 2,5-minutersintervaller.

Det har ansetts viktigt för att tågen inte ska bli överfulla.

Direktionen ber också stadsstyrelsen sätta i gång utredningar om hur bygget av Västmetron påverkas av att automatiseringen inte blir av. Det handlar bland annat om perronglängder.

– Målet är att arbetet med Västmetron håller tidtabellen och börjar köra i slutet av 2015, säger Karhu.

Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige kopplas nu in i besluten starkare än tidigare. Beslut om nya upphandlingar godkänns av dem.

Miljoner i rullning
I maj 2006 sade stadsfullmäktige ja till den förarlösa metron och två år senare godkände HST-direktionen Siemens anbud på automatiseringen

Sedan 2010 har HST förhandlat med företaget om problem med förseningar och projektets omfattning. I fjol somras föreslog Siemens en halvautomatisk lösning, men de förhandlingarna avslutades i mars.

Hittills har projektet kostat Helsingfors 10 miljoner euro. Som Hbl tidigare skrivit har den offentliga upphandlingen inte skötts så öppet som den borde. Bland annat har säkerhetsbrister i den nuvarande metron inte diskuterats ordentligt.

Möjligheten finns att Siemens inleder en rättegång om det uppsagda avtalet. Det kan handla om en process på flera år. 

– Det vill jag gärna undvika, men juridiskt sett är jag övertygad om att vi ligger väl till, säger Jessica Karhu.

Enligt direktionens vice ordförande Ari Lehtinen (SDP) vill Siemens ha tio miljoner euro av staden för kontraktsbrott och HST lika mycket av Siemens.

– Juristerna sätter sig ner en gång till och så får vi se hur det blir med den saken, säger han.

En expert i avhandlingsjuridik med insyn i metroaffären säger till Hbl att "det där är struntprat".

– Den riktiga summan är närmare hundra miljoner euro. Varför skulle Siemens nöja sig med mindre när affären är värd 150 miljoner?

Han säger också att det är möjligt att HST i något skede måste visa upp intyg över att tågen besiktigats.

– Det blir svårt för det HST som själv besiktigat dem. Någon utomstående granskning har inte gjorts. 

På Siemens säger kommunikationsdirektör Kirsi Rejman att situationen ur företagets synvinkel inte förändrats, innan någon officiell information om direktionens beslut delges Siemens. Därför ville Siemens i går inte kommentera ärendet.

Gröna osams
HST:s vd Matti Lahdenrantas ursprungliga beslutsförslag hade gett honom och övriga förhandlare i HST:s ledning närmast öppen fullmakt att fortsätta de utdragna förhandlingarna om automatiseringen. Motförslaget vann knappt med siffrorna 5–4. Direktionsordföranden röstade för vd:s förslag och hennes partikollega Kari Kälviä för motförslaget. Också samlingspartiet splittrades i frågan. En ledamot röstade för Lahdenranta och två emot.