Automatiseringen av Helsingfors metrobana haltar betänkligt. FOTO: Hbl-arkiv/Cata Portin

Metrons direktion fick nog av automatiseringsbråk

Helsingforsmetrons automatisering skjuts upp med flera år. Samtidigt som avtalet med Siemens förmodligen sägs upp kommer nya uppgifter om kostnaderna för den fortsatta planeringen.

Direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST) har fått nog. Problemen med att automatisera metrobanan verkar oöverkomliga. Händerna sträcks definitivt upp på extra mötet söndagen den 15 april.

– Beslutsförslaget ska finnas på föredragningslistan, säger direktionens vice ordförande Ari Lehtinen (SDP).

Han höll i ordförandeklubban på direktionsmötet i morse i ordförande Jessica Karhus (Gröna) frånvaro.

HST anklagar Siemens för kontraktsbrott och säger att bolaget inte kan bygga om tågen. Siemens hävdar att HST tummar på säkerheten och inte vill reda ut ansvarsfrågorna. Siemens som fått jobbet vill också ha mera pengar men det kan direktionen inte godkänna. Oklart är hur mycket. Siemens vd Martti Kohtanen vill inte kommentera frågan till Hbl.

– Det spelar ingen roll. Jag har läst avtalet och min uppfattning är att vi skulle få nycklarna i handen, säger Ari Lehtinen.

Klart är att automatiseringen inte bara försenas kraftigt utan läggs på is, kanske så långt som fram till år 2035. Fram till nu har projektet motiverats bland annat med ett ökat tryck på transportkapaciteten i regionens kollektivtrafik. Man har också betonat att den automatiska metron är tryggare än dagens tåg som körs av människor.

På dagens möte ville Siemens inte tala om pengar, men direktionen fick ändå ta del av nya beräkningar. Nu talar man om en extra nota på uppemot 200 miljoner euro. Tidigare har priset för projektet i Helsingfors gått upp från 70 tll 115 miljoner euro och senare till sammanlagt 170 miljoner. I Esbo uppskattas byggandet av Västmetron kosta närmare 900 miljoner euro.

Läs mera om metroaffären i torsdagens papperstidning!

 

FAKTA: Metroprojektet

 

• Automatiseringen av Helsingforsmetron haltade ordentligt i fjol när det visade sig att det är svårt att bygga om de gamla tågen.
 
• Ombyggnaden av banan i Helsingfors hänger ihop med byggandet av Västmetron. Det är i praktiken en och samma linje.
 
• Projektet har kritiserats för bristande insyn i både beredning och beslut.