Foto: Helsingfors stad. Så här föreställer sig staden det nya cykelcentret. Här ska man bland annat få cykeln reparerad och däcken pumpade.

Pumpa cykeldäcken …på Narinkentorget

Helsingfors satsar en halv miljon euro på att bli en mer cykelvänlig stad. I juni öppnar ett cykelcentrum i Kampen.

Lagom till Helsingforsdagen i juni ska cykelcentret på Narinken stå klart. Här ska man kunna få sin cykel reparerad, förvara den tryggt och få råd. Dessutom ska det finnas cykeluthyrning och möjlighet att pumpa däcken gratis.

Tanken är att den som åker kollektivt till Kampen ska kunna byta till cykel för fortsatt resa. Också turister ska lockas se staden från cykelsadeln.

Verksamheten ska finnas i fyra containrar vid den ena sidan av torget. Dessutom är företagare från Kampens köpcentrum involverade och olika organisationer.

Planen på centret har funnits länge, men inte heller nu blir det permanent. En mer långsiktig plats kan enligt stadsplaneringskontoret vara vid Glaspalatset där Centrumslingan ska ha sin ändhållplats. Men först ska årets projekt utvärderas.

Stadsstyrelsen behandlade fördelningen av cykelpengarna på 500 000 euro i går. Ärendet bordlades, men själva summan och satsningarna i stort är klara.

På Plattformen vid Narinken öppnas den 12 juni en cykelutställning.

– Just nu kan man ansöka om att få bli pilotperson, få tillgång till och senare få en cykel och få det hela dokumenterat på korta videofilmer, säger kontorschef Leena Silfverberg på stadsplaneringskontoret.

Den nya cykelleden Banan ska invigas samma dag.

För att höja sin profil vill Helsingfors bli medlem i det europeiska nätverket Cities for cyclists och som kronan på verket ansöker staden om att få vara värd för den internationella konferensen Velo-city.

Cyklisterna ska dessutom få uppdaterade cykelkartor över Esbo, Helsingfors och Vanda och staden ska utreda hur cykellederna ska kunna hållas i skick också under vintern.

Några stadscyklar blir det ändå inte i år utan tidigast 2013, enligt Silfverberg.

Länge har man talat om att Helsingfors ska bli cykelvänligare, kommer invånarna nu verkligen att märka av det?

– Försöken är goda, men ingen annanstans heller har man lyckats genomföra stora förändringar i infrastrukturen på ett eller två år, säger Leena Silfverberg.

Cyklisterna har blivit fler. Stadens mål är att 15 procent ska välja cykeln som transportmedel före 2020.