Turerna kring moderniseringen av Helsingforsmetron har varit många. Vad som händer med de omtalade perrongdörrarna är en pikant detalj när avtalet med Siemens rivs upp. FOTO: Hbl-arkiv

Metroförhandlarna sträcker upp händerna

Helsingforsmetron kör som förut. Avtalet med Siemens sägs upp. Vad det betyder för skattebetalarna i Helsingfors utreds.

Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST fattar i morgon torsdag beslut om hur man ska gå vidare med moderniseringen av metron i Helsingfors. Starkaste alternativet är att bryta med Siemens som år 2008 fick i uppdrag att automatisera tågbanan. I fjol framgick att den förarlösa metron är en omöjlighet. Tågen är för gamla. Sedan dess har HST förhandlat om en halv automatisk version som ändå skulle klara av tätare turer och flera passagerare. Förhandlingarna bryts som resultatlösa. 

– Vi är på ruta ett igen, säger direktionens vice ordföarnde Ari Lehtinen (SDP). 

Sannolikt kommer man arrangera en anbudstävlan om den automatiska tåghastighetshållaren, ett system som liknas vid trafikljus.

Metroaffären i Helsingfors är värd mellan 115 och 170 miljoner euro, uppgifterna varierar. Hur mycket som redan använts är oklart men utreds. Enligt Ari Lehtinen är politikerna i direktionen nu väldigt måna om att förbättra Helsingforsmetron.

– Jag har sagt till alla som undrat att Västmetron försenas med minst ett halvt år. Vi ser till Helsingforsarnas bästa. Situationen är förstås komplicerad när HST:s vd också sitter i Västmetrobolagets styrelse.

Om några år delar Helsingfors och Esbo på metrobanan så det ska egentligen finnas synergieffekter att hämta i materialanskaffningar. Länsimetro Oy är ett aktiebolag som Esbofullmäktige grundade för att bygga Västmetron. Många Esbopolitiker klagar på att de saknar insyn i bolaget.

Läs mera i direktionsmedlem Mirva Haltia-Holmbergs blogg.