Norsen.Arkivfoto.

Norsen gymnasium, Sandels grundskola - eller tvärtom

Inget skolförlag godkändes i går vid svenska skolsektionens möte. Politikerna vill nu ha skolornas och elevernas syn på två alternativa förslag. Linjedirektör Niclas Grönholms förslag där Norsen görs till grundskola och Sandels blir gymnasium, finns fortfarande kvar som A-alternativ.

Utbildningsnämndens svenska sektion valde att inte i går godkänna Utbildningsverkets förslag till ny svensk skol- och daghemskarta för Helsingfors. Men linjedirektör Niclas Grönholms förslag där Norsen görs till grundskola och Sandels blir gymnasium, finns fortfarande kvar som A-alternativ och ska skickas på remiss till Ungdomsnämnden, skolornas elevkårer och direktioner.

Utbildningsnämndens svenska sektion valde att dessutom komma med ett nytt alternativt förslag till tjänstemannaberedningen. Enligt alternativ B går Gymnasiet svenska Normallyceum och Tölö specialiseringsgymnasium samman, men flyttar in i Norsens byggnad vid Unionsgatan. En ny grundskola för klasserna 6-9 bildas genom att Lönkan och Norsens högstadieskola fusioneras och flyttar in i skolhusen vid Tölö torg. Härifrån ska eleverna fortsättningsvis promenera till Minervaskolan där de skulle få sin slöjd- och textilslöjdsundervisning.

Cygnaeus 1-6-skola
Enligt det nya B-alternativet får Cygnaeus lågstadieskola fortsätta som en 1-6-skola, medan Drumsö lågstadieskola, Kronohagens lågstadieskola, Zacharias Topeliusskolan och Minerva lågstadieskola har undervisning för klasserna ett till fem. Från sexan skulle eleverna från Drumsö, Kronohagen och Tölö alltså flytta över till den nya grundskolan vid Tölö torg.

Musikspecialiseringen får i det nya B-alternativet fortsätta i Minervaskolan och i den nya högstadieskolan som finns intill Brages musikskola.
Enligt B-alternativet skulle inte Zacharias Topeliusskolan överföras till det västra skoldistriktet. Det här betyder att eleverna från Zacharias Topeliusskolan efter femman skulle gå i den nya skolan vid Tölö torg.

Sektionen röstade om att skicka de två alternativen på remiss. Alla andra sektionsmedlemmar förutom Samlingspartiets Annukka Mickelsson stödde förslaget med två alternativ. Mickelsson tyckte att det hade räckt att bara skicka linjedirektör Niclas Grönholms förslag för utlåtanden.

– Det hade varit bättre om det bara hade funnits ett förslag. Så brukar man vanligtvis göra i sådana här sammanhang. Det här vet jag eftersom jag var med och gjorde om det finska skolnätet för några år sedan och satt som ordförande för Utbildningsnämnden, säger Mickelsson.

Svenska sektionens ordförande, Bernt Nordman (Gröna), varför presenterar ni ett B-alternativ där Cygnaeusskolan får fortsätta som en 1-6-skola, medan eleverna i de andra lågstadierna föreslås byta skola från sexan?

– Det beror på att Cygnaeus har en pedagogisk lösning med två årskurser i varje klass. Man måste förändra den strukturen om man gör Cygnaeus till en 1-5 skola, säger Bernt Nordman.

Thomas Wallgren som inte sitter med i svenska skolsektionen, men som är vice ordförande för SDP:s stadsfullmäktigegrupp, hade önskat att sektionen också skulle ha presenterat ett C-alternativ:
– Skolorna och Ungdomsnämnden borde också ha kunnat ta ställning till att bevara skolstrukturen exakt som i dag, trots att eleverna i svensk skola då skulle få färre lektioner och färre tillvalsmöjligheter, tycker Wallgren.

Sektionens vice ordförande Maria Björnberg-Enckell (SFP), är nöjd över att det nu finns två alternativ:
– Det viktigaste är att de berörda blir hörda och att det finns en möjlighet att påverka beslutet. Vi har inte låst oss vid någonting utan vill uppnå ett så bra resultat som möjligt, säger Björnberg-Enckell.