Matti Lahdenranta och Pekka Sauri fick kring öronen på onsdagen i Helsingfors stadsfullmäktige. FOTO: Niklas Tallqvist

Surt, säger fullmäktige om metron

Helsingforspolitikerna kräver att stadsfullmäktiges beslut att automatisera metrobanan respekteras. – Bara lugn, säger Pekka Sauri. Ni får godkänna det nya avtalet.

Helsingfors stads trafikverk (HST) är pressat att omförhandla avtalet om automatisering med Siemens. Just nu gäller att det förarlösa alternativet spolats till förmån för ett tåg som har förare men kör med automatisk tåghastighetskontroll. Det är inte den variant som stadsfullmäktige godkände för sex år sedan. Med tiden har notan vuxit ungefär lika snabbt som de tekniska problemen ökat.

I går fick lokalpolitikerna en möjlighet att ställa frågor till biträdande stadsdirektören Pekka Sauri, som ansvarar för den tekniska sektorn. Det var ord och inga visor. På plats fanns också det kommunala affärsverket HST:s vd Matti Lahdenranta.

– Hur är det möjligt att vi har hamnat i det här läget, varför innehåller avtalet med Siemens inga böter och varför måste vi läsa allt i tidningarna? Det är som det skulle handla om leksakspengar men det är ju helsingforsarnas skattepengar, frågar Kauko Koskinen (Saml).

Enligt Pekka Sauri håller staden fast vid det ursprungliga avtalet. Ett nytt är under arbete.

– Eventuellt behöver vi en ny upphandling om hastighetskontrollen. Hur som helst får direktionen för HST och stadsfullmäktige ta ställning till alla nya överenskommelser. Det sker i slutet på mars.

Eftersom byggandet av västmetron hänger ihop med moderniseringen av Helsingforsmetron är det bråttom. Västmetron ska starta om mindre än två år. Åtta kilometer bana har byggts klart.

– Länge såg det ut som att det är Esbo som är bromsklossen. Nu är det Helsingfors som står i skamvrån, dundrar Koskinen.

"Inte som Guggenheim, inte alls!"

Pekka Sauris svar lugnade inte stämningen. I flera inlägg kritiserades hårt det sätt på hur affären skötts. Laura Kolbe (C) vill inte likna metroaffären vid Guggenheim, som är ekonomiskt i samma storleksklass, det vill säga 140–170 miljoner euro.

– Slutnotan för det här kan vara mycket större, säger hon och fortsätter:

– Det är trist att den tillförlitligaste informationskällan är en blogg som en av direktionsmedlemmarna skriver.

Jyrki Lohi (SDP) såg för länge sedan katastrofen komma.

– Det här är ett misslyckande. Jag vet inte vem vi ska skylla på men någonting har gått kapitalt snett.

Enligt Hannele Luukkainen (Saml) som är ordförande i revisionsnämnden är metrobeslutet ett av fullmäktiges viktigaste.

– Vi beslöt att automatisera metron. Något annat beslut finns inte. Nu står vi här med ryggen mot väggen. Det här har skötts verkligen dåligt och är usel reklam för kollektivtrafiken.

Också Yrjö Hakanen (FKP) påpekar att han varnade för riskerna.

– Det vi nu ser kan inte komma som en överraskning för någon. Fullmäktige har fått varningarna och riskerna har också diskuterats i offentligheten. Nu ser det ut som att skattebetalarna i Helsingfors lider.

Mika Ebeling (KD) som är en av fullmäktigemedlemmarna som också sitter i HST-direktionen tar kritiken på allvar.

– Vi gör allt för att ro i hamn den här affären. Och jag är övertygad att hela direktionen arbetar för skattebetalarnas bästa. Kan inte tro något annat.