Grafik: Karin Söderlund

Bussbråket kan ge Kronohagen ny linje

Kronohagsbornas hårda kamp för sina busslinjer har gett åtminstone en liten delseger. Trafikplanerarna presenterar nu alternativ till att ta bort linjerna 16 och 18.

Nästan 1 400 av stadsdelens invånare kommenterade den trafikplan som uppgjorts av Helsingforsregionens Trafik (HRT). Den massiva reaktionen från invånarnas sida tvingar trafikplanerarna att presentera alternativa lösningar på HRT:s styrelsemöte på tisdag.

I det ena alternativet får Kronohagen en ny busslinje, nr 17 som trafikerar endera rutten mellan Kronohagen och Kampen eller rutten Kronohagen–Kampen–Femkanten.

Buss 17 skulle köra runt i Kronohagen längs med Norra kajen, Kyrkogatan, Mariegatan och Elisabetsgatan.

I det alternativet förlorar Brändöborna helt sin bussförbindelse till centrum och får nöja sig med metron.

Den andra alternativa lösningen är att låta buss nr 16 trafikera rutten Havsgatan–Järnvägstorget–Elisabetsgatan–Fiskehamnen–Brändö–Blåbärslandet.

Det alternativet skiljer sig från 16:s rutt i dag så att sista stumpen från Eira till Ärtholmsudden faller bort i den södra ändan. I stället för att köra längs med Södra esplanaden och Mariegatan skulle 16 gå längs med Mannerheimvägen, Brunnsgatan, Kajsaniemigatan och Elisabetsgatan.

I den östra ändan rumphuggs rutten så att slingan mellan Brändö och Hertonäs metrostation faller bort. Brändöborna får på varje resa göra en liten extra sightseeing ut till Blåbärslandet.

I detta alternativ ingår också att rutt nr 24 mellan Fölisön och Skillnaden läggs om så att den går mellan Fölisön och Kronohagen via Järnvägstorget.

Att hålla kvar de nuvarande linjerna, enligt invånarnas önskemål, ingår inte som något alternativ.

– Vi prioriterar fortfarande vår ursprungliga plan som första alternativ, men styrelsen får också ta ställning till de två alternativa förslagen, säger Arttu Kuukankorpi, chef för linje- och tidtabellsplaneringsgruppen.

Enligt trafikplanerarna innebär alternativen extrakostnader som skulle täckas med att man inte förverkligar de tätare morgonturerna som föreslagits för ett dussin andra bussrutter.