Förarna blir kvar i metron för att kunna ingripa snabbt om något händer. Foto: Hbl-arkiv

Metron automatiseras – förarna kvar

Helsingforsregionens trafik (HST) kommer att automatisera metron. HST och Siemens beslöt i dag att metron kommer att gå automatiskt men förarna finns ändå kvar i tågen.

Tidigare har det talats om att förarna skulle försvinna och att man på så sätt skulle spara pengar. Enligt Matti Lahdenranta, vd vid HST, har projektet försenats eftersom det var svårt att automatisera gamla metrotåg.

– Problemet löstes nu så att föraren finns med i tågen och kontrollerar möjliga undantagsarrangemang. Det fanns vissa tekniska och ekonomiska problem med en helautomatisk version.

Enligt en tidigare plan skulle det också finnas övervakare på perrongerna, men den planen slopades nu.

För tillfället kör omkring 80 förare metrotågen i Helsingfors. Antalet kommer inte att minska, trots automatiseringen. När Västmetron tas i bruk, enligt planen i slutet av 2015, uppskattas antalet öka till 160.

– Föraren ska också kontrollera att dörrarna fungerar och se till att allt är som det ska när tåget åker i väg. Om något skulle hända kan föraren snabbare hjälpa till än en övervakare på perrongen.

Lahdenranta tycker att säkerheten tryggas bättre med en förare i tåget.

Den ursprungliga budgeten för Helsingforsmetron och utvidgningen västerut var 170 miljoner euro.

– Kapitalkostnaderna blir ändå mindre än beräknat, och övervakarna slopas. Men den slutgiltiga budgeten avgörs nästa månad.

De existerande metrostationerna får inte perrongdörrar, men nog den nya Västmetron. Automatiseringen träder i kraft 2014.