Foto: Karl Vilhjálmsson. Robson Lindberg och Eric von Walzel tror på att upplevelser kommer att vara framtidens melodi både då det gäller bröllopspresenter och julklappar och förväntar sig därför också inhemsk konkurrens så småningom.

En luftballongsfärd under granen

Ni vet känslan när man under julaftonsförmiddagen springer på stan och roffar åt sig första bästa sak för att pliktskyldigast slå in den i papper. Det gör också Eric von Walzel. Därför bestämde han sig för att börja sälja upplevelser i stället.

– Tidens melodi är upplevelser och att aktivt göra saker tillsammans. Det är ett bra alternativ till mängden skräp som man lätt faller för speciellt inför julen, säger Eric von Walzel.

von Walzel och hans affärspartner grundade företaget boxy.fi för två år sedan och har haft försäljning i ett år. I ett nötskal går affärsidén ut på att sälja upplevelser i form av allt från kaffelektioner och konditionstest till rallytest, luftballongsfärder och rymdutflykter.

– I Finland är det här konceptet nytt medan det funnits en längre tid i till exempel England och Sverige. I Sverige valdes sådana här presenter till årets julklapp 2008, säger von Walzel.

I praktiken väljer kunden att via webben surfa sig fram till den upplevelse hon vill ge i gåva, alternativt besöka företagets pop-up-store i Helsingfors. I handen får hon en låda med ett presentkort och en kod genom vilken tidpunkten för upplevelsen sedan kan bokas.

– Tidigare har vi funnits bara på webben men sedan mitten av november också här i Forum. I början gick det trögt men ju närmare julen kommit desto bättre har det gått och vi kommer ungefär att nå vår målsättning. Försäljningen på webben och här i butiken är jämnt fördelad, säger von Walzel.

Varför lönar det sig att köpa via er och inte gå direkt till leverantören?

– För det första har vi bytesrätt. Om du får en sushikurs i present men är allergisk för fisk kan du komma hit och byta till något annat. För det andra har vi gjort en scanning av vilka upplevelser som finns och samlat dem på ett ställe och i en snygg förpackning. Priserna är också de samma som om man vänder sig direkt till leverantören.

I dagsläget är upplevelserna som finns till salu främst centrerade till huvudstadsregionen men von Walzel räknar med att nästa år kunna utvidga verksamheten åtminstone till Åbo och Tammerfors.

– Företag har redan en längre tid bjudit sina anställda på till exempel olika typer av utflykter medan vår tanke är att rikta oss direkt till konsumenten.

Allra bäst har ölsmakning, kaffestunder och valskurser gått åt under julruschen. Den som är ute efter en udda julklapp har ännu sin chans: En rymdfärd att boka in i kalendern för 2014.