KARL VILHJALMSSON. En modell av Stefan Lindfors buss- och spårvagnshållplats som byggs på Fredriksgatani Kampen har testats och godkänts av Helsingfors stad.

Tio frågor till Stefan Lindfors om hållplatser

Stefan Lindfors, designern bakom hållplatserna som i vår ska byggas i Kampen, vill ogärna prata kostnader. De är fortfarande diffusa. – Hållplatserna växer olika beroende på i vilka miljöer de placeras. Kampens är skräddarsydda, de blir större och därför dyrare. Bygger man många mindre på löpande band blir de billigare.

1. Varför är väggarna sneda, Stefan Lindfors?

–  Det finns många orsaker. Som formgivare och inredningsarkitekt strävar jag till att ha minst två eller tre argument för estetiska detaljer.. . sneda stolpar ger känsla av rymd. De flesta människor har bredare axlar än höfter och konstruktionen följer samma form, förklarar Lindfors.

– Och det är lättare att läsa informationstavlorna när de är fästa på vinklade väggar.

Vinklade väggar är också skönare att luta sig mot, än raka. Balkarna är sneda från alla vinklar, också framifrån sett.

– En tjänsteman kallade min hållplats för ett urbant buskage och då blev jag jätteglad!

Lindfors idé har vuxit fram ur naturen och det är hans jobb som skulptör som träder fram. Avsikten är att skapa dynamik, en kontrast till alla raka vinklar på husen omkring.  De skulpturala sneda stålbalkarna kan ses som säv vid havet, funktionellt sett är de en del av ett vindskydd.  Lindfors påpekar också att hållplatsernas väggar är vindtäta, till skillnad från de nuvarande byggda av Juha Leiviskä som har mellanrum vid balkarna.

– Vid gatan kan låga väggar som skyddar mot slask växa fram.

– Och, skräpkorgarna! De ser ut som en barbapapa, en amöba som till formen bryter helt med alla vinklar och raka husväggar.

De två hållplatserna som byggs vid Kampen ska stå klara i vår.

2. Hur beaktar du funktionshindrade ?

Hållplatsen är lämpad för hörsel- och synskadade tack vare informationstavlor och högtalare, medan rullstolsburna betjänas av en ingång från baksidan.

3. Håller hållplatsen för ofog?

– Ofog och slitage håller hållplatsen inte för bättre än de redan existerade, men stålbalkarna är designade så att man till exempel lätt kan byta glasrutor. Taket, som ska skydda för stark sol på sommaren och vara upplyst på vintern, kommer nog att vara det mest känsliga.


4. Vad är det som bestämmer priset på hållplatserna?

– Jag vet inte, men den nya estetiken är det inte. JC Decaux som anställt mig har alla offerter. Min poäng är att jag inte vet varför det kallas designhållplats. Väl formgivet får man väl hoppas att det är, annars är det ingen idé att göra nytt. Men den funktionella utformningen kostar inte mera än någon annan konstruktion, det är tekniken som kostar och den har jag inget att säga till om, annat än åsikter i fråga om vilken storlek informationstavlorna ska ha. Underhållet av hållplatsen kostar inte heller mer, det gör däremot storleken. Större hållplats, mera glas och så vidare. Serieproducerar man hållplatserna blir de precis som nyckeln i handen hus, billigare.

5. Hur mycket kostar du?

– Det får jag inte säga för min uppdragsgivare, JC Decaux.

6. Vilken är den dyraste komponenten?

– Taket, gissar jag. Taket skyddar mot starkt ljus när det soligt och fungerar som en artificiell sol när det är mörkt.  Det är inga ljusrör utan en integrerad hinna.

7. Varför ville du bygga hållplatser i Helsingfors? 

– För att man frågade mig. Det är en "huikea challenge" att göra något nytt av hållplatserna. Och så mycket narcissist är jag att jag inte kan motstå att göra ett monument åt en av mina hemstäder. Det mest egocentriska är att jag vill att mannen på gatan som använder hållplatsen ska tycka att den fungerar.

8. Hur länge tog planeringen av konceptet?

Stefan Lindfors räknar:
–Tjugo timmar på cykel runt omkring i Los Angeles... , tjugo timmar solbad på taket på hotel Venice Beach i Los Angeles... tjugo timmar simning och tjugo timmar i flyget. Och så tjugo koncentrerade timmar med mitt team. Hundra timmar, jo det stämmer nog.

9. Vilket jobb har varit mest utmanande för dig?

– Det är svårt att svara på då alla har varit utmanande hittills.

10. Enligt Helsingfors stads trafikverk har man testat en prototyp av busshållplatsen. Var finns den?

–Det finns ingen prototyp. En prototyp är en exakt version av det som ska komma. Det som finns är en stålkonstruktion som vi svetsade ihop så att alla stadens instanser och andra som har del i projektet – ungefär hundra personer – kunde bilda sig en äkta uppfattning om hur det känns att röra sig inom och omkring konstruktionen.

LÄS MERA: Hbl-nyhet 5.10.2011.