Foto: Tor Wennström. Ville Ylikahri och Carlos Lamuela är två av eldsjälarna bakom cykelkampanjen för att få Västerleden tystare och grönare.

”Gör Västerleden till stadsgata”

Utopi eller snar verklighet? En förvandling av Västerleden till stadsboulevard med träd och höghus skulle ge plats för minst 16 000 invånare och 10 000 arbetsplatser, i en grönare och tystare miljö.

Motorvägar ska inte finnas mitt i staden. Med det budskapet tog 260 cyklister över Västerleden i går och menade att den borde byggas om till stadsboulevard med bostäder, träd och cykelväg.
Inspiration fick cyklisterna från metropoler världen över, samt från arkitekt Carlos Lamuela.

– Det här är nästa stora grej inom urban design, säger Lamuela som också deltog i cykelprotesten.

I sitt diplomarbete vid Tekniska högskolan förvandlade han Helsingforsändan av Västerleden till en stadsboulevard. Färre körfiler och lägre körhastighet i slutet av motorvägen skulle ge värdefull mark för bostadsbygge i en trevligare miljö. Både bullret och utsläppen i området skulle minska.

Soul, New York och San Francisco är lyckade exempel på städer som gett stadsborna tillbaka strandpromenader och värdefull centrummark som tidigare ockuperades av bilar och trafikstockningar. Lamuela fick idén att prova tanken i Helsingfors när han deltog i arkitekttävlingen för Björkholmen som byggs ut i samband med att området får en västmetrostation.

– Staden bad i praktiken arkitekterna att planera ett nytt bostadsområde precis intill motorvägen, och det är ju vansinne.

Motion även i fullmäktige
Ville Ylikahri, grön fullmäktigledamot i Helsingfors, samlar på kvällens fullmäktigemöte namn på en motion med ungefär samma idé. Han är övertygad om att det inte är en helt orealistisk tanke.

– Stadsplaneringskontoret har utrett samma saker, motorvägarna tar i dag upp mycket plats i Helsingfors. För Västerledens del skulle tajmingen vara bra nu när västmetron byggs och man kan ta bort bussfilerna.

Ylikahri menar att två bilfiler i varje riktning sedan ska räcka. Det ger ny byggmark för Drumsö och en tystare stadsmiljö för nya Björkholmen.

Både Lamuela och Ylikahri påstår att ändringen inte ska leda till större trafikstockningar. De hänvisar till andra städer där motorvägar monterats ner: folk ändrar sina vanor och byter till kollektivt – och en lägre bilhastighet betyder inte nödvändigtvis grötigare trafik.

– Medelhastigheten på Västerleden i rusningstid är redan i dag 35 kilometer i timmen, påpekar Lamuela.

Enligt trafikkonsulterna han talat med för diplomarbetet är den optimala hastigheten för att rymma flest bilar bara 50 kilometer i timmen. Vid höga hastigheter behövs det nämligen mera utrymme mellan bilarna.

– Det ger boulevarden en rätt liknande bilkapacitet som motorvägen.