Foto: Kristoffer Åberg. Emilia Palonen vid Alphyddans boendeförening är glad att Alpparken lockar så mycket folk i olika åldrar. Hon vill inte att Centrumslingan förstör det.

Centrumslingan hotar Alpparken

Tågrusningens räddning Centrumslingan kan komma att kapa en väsentlig del av Alpparken. – Den skulle förstöra parkens dal och föra med sig mycket buller, säger Emilia Palonen från Alphyddans boendeförening.

Hela den västra delen av Alpparken, där cykelvägen just nu går, tas upp av en tågbana i alternativ 1 för planerna för Centrumslingan.

– Det ändrar på hela parkens karaktär. Dalen förstörs och mycket träd och växtlighet måste bort. Det påverkar också ljudbilden i parken.

Det säger Emilia Palonen, ordförande för Alphyddans boendeförening. De har kämpat emot alternativ 1 i ett par år nu.

– Det här är en människopark som lockar invånare i alla olika åldrar. Den är viktig för helsingforsarna. Vi är inte emot Centrumslingan, vi tycker det är bra att utveckla kollektivtrafiken. Men det ska inte ske på bekostnad av de redan krympande grönområdena i den här staden, säger Palonen.

Hon är orolig för att förändringen kanske inte ser så dramatisk ut på själva kartan, då det ser ut som om bara en liten del av det stora parkområdet skärs bort. Men Centrumslingan skulle bredda tågrälsen så att en stor vägg i praktiken byggs bara några meter från Alpparkens ankdammar. Sedan kör tåget in i en tunnel med öppning strax norr om Tivolivägen, nedanför Borgbacken.

– På fantombilderna jag sett ser det ut som Musikhusets fasad. Det passar inte alls här. Och tänk dig ljudet från tåg som kör in i en tunnel var tolfte minut.

Palonen påpekar att Centrumslingan också påverkar trivseln och det offentliga utrymmet i de planerade bostadsområdena i Böle.

– De som ska bo där har ännu inte någon stadsdelsförening som kan föra deras talan.

3 500 namn emot
Palonen och boendeföreningen är besvikna på att de inte hörts i planeringsskedets början.

– Det sades att invånarna skulle höras, men det betydde i praktiken att vi bjöds in till ett informationsmöte.

Alphyddans boendeförening skrev i maj ett ställningstagande till miljökonsekvensbedömningen och har under sommaren fört kampanj för att samla in namn mot alternativ 1. Under sommaren var Alpparken i flitig användning med bland annat sommarkonserter med olika teman, ordnade av allt från ungdoms- och fredsföreningar till jazzförbundet.

– Konserterna lockade många olika sorters människor. Många blev förfärade över planerna, de hade inte hört om dem tidigare.

Boendeföreningen har samlat drygt 3 500 namn på en protestlista som de så småningom ska överräcka till Helsingfors stadsstyrelse.

Enligt diplomingenjör Jukka Tarkkala på stadsplaneringskontoret väntas stadsstyrelsen och fullmäktige ta ställning om utredningsplanen över banans tidigt i höst. Miljökonsekvensbedömningen godkändes så gott som enhälligt i stadsplaneringsnämnden i maj.

Är det något av alternativen som för tillfället väger tyngre för Helsingfors del?

– Det kan jag inte säga, Helsingfors har ju inte uttalat sig. Och det beror på synsättet. Alternativ 1 är betydligt mycket billigare, men skulle enligt miljökonsekvensbedömningen leda till ganska stora skador i Alpparken. I alternativ 2 och 3 är miljöskadorna mindre eftersom banan går under jorden, men det är mycket dyrare, säger Tarkkala.

Skillnaden mellan alternativ 2 och 3 är att enligt det senare byggs en station också vid sexkanten i Alphyddan. Det skulle Alphyddans boendeförening gärna se. Då skulle parken slippa skador och Alphyddans kollektivtrafik förbättras.

När Helsingfors utlåtande om utredningsplanen kommer kan Trafikverket besluta vilket av alternativen planeringen ska gå vidare med. Beslutet väntas redan i höst.

– Planeringsbeslutet om banan finns listat också i regeringsprogrammet, säger Jussi Lindberg, chef för planeringsenheten på Trafikverket.

– Efter planeringsbeslutet tar det tre fyra år av planering innan det verkliga beslutet att bygga kan fattas, säger Lindberg.

Och efter det beräknas banan ta minst fem år att bygga.