Hjälp. Stadens vandrande turistinfo, de så kallade ”helppina” hjälper besökare att hitta rätt. Sarika Vij och Max Hatvala guidar Eva och Anne–Marie Gabriel som precis anlänt från Österrike. Foto: Dan Andersson

Lätt göra PR för trendiga Helsingfors

I fjol slog Helsingfors rekord med 3,2 miljoner övernattande turister. Också i år ser det ljust ut, alla siffror pekar uppåt.

Kari Halonen som är marknadschef för Helsingfors stads turist- och kongressbyrå hoppas på nya rekord också i år. Dessutom är Helsingfors designhuvudstad 2012, vilket knappast är illa för turismen.

– Någonting måste vi ha gjort rätt, säger Halonen.

Finland har blivit mer populärt, ett nytt land på marknaden. Helsingfors är en storstad där man kan promenera vart som helst och där man aldrig tappar bort sig.

– Vi ska inte jämföra oss med storstäder som London och Paris, inte heller med Skandinavien. Vi är en metropol i miniatyrformat mellan öst och väst, och det ska vi ta vara på i vår marknadsföring, säger Halonen.

Halonen menar att Helsingfors vinner över de andra nordiska huvudstäderna i modernitet och trendighet. Här har vi en skandinavisk attityd, men har också något traditionellt östeuropeiskt i oss. Det är unikt, och därmed lätt att sälja. Traditionerna ska tonas ner och i stället ska vi ta fasta på det som är nytt.

Karikerat kan man påstå att turistens Helsingfors sträcker sig från Esplanaden till Mannerheimvägen och därifrån till Olympiastadion. Den ingångna stigen ska få fler vägskäl.

– Vi har Berghäll, Eira och Tölöviken, nya och spännande ställen som kan vidga Helsingforsbilden, säger Halonen.

Ibland kan man tycka att allt det roliga tar slut i Helsingfors när det precis hunnit börja, att uteserveringar, barer och affärer stänger på tok för tidigt. Det har Halonen inte hört talas om.

– Jag har aldrig hört några klagomål om öppettider, däremot om att det finns för få toaletter. Situationen har nu åtgärdats.

Elisabeth Heinrichs som jobbar på Stadens turistbyrå tycker också att ryktena om de missnöjda turisterna är utan grund.

– Var och en förstår nog att restaurangpersonal också måste ha ledigt ibland. Inte jobbar de året om i Italien heller, säger Heinrichs.

Folk brukar komma in på turistinformationen och fråga efter tio-i-topp-sevärdheter, evenemang och konserter.

– Förhandsinställningen är att det är tomt här i Finland, men sedan märker folk att det var det ju inte alls.

Internet i allmänhet, men Facebook och bloggar i synnerhet har avlastat turistbyrån. Visst kommer folk in, men i hög mån kollar folk upp vad de vill veta på egen hand. Speciellt de inhemska turisterna tvekar inte att använda sina smarttelefoner. Trots att trenden går mot ett modernare Finland är det många som kommer och frågar just efter de urfinska programmet.

– Speciellt de tyska resenärerna vill ofta uppleva tango och folkdans, säger Heinrichs.

De flesta turisterna kommer från Ryssland, Tyskland, Storbritannien, USA och Sverige. Kina har en ny flygrutt till Finland, och det märks på besökarsiffrorna. Japan i sin tur hade också ett starkt lyft, men sedan kom jordbävningen och siffrorna dalade.

Helsingfors har ett rykte om sig att få fickorna att gapa tomma på en millisekund. Det är kanske dyrt att bo här, men att resa hit är en helt annan sak om man ska tro Halonen.

– Att bo på hotell eller att äta ute är inte dyrare här än någon annanstans.

Det verkar som om Helsingfors har en hel del imageproblem som staden måste skaka av sig. Halonen ser det som viktigt att i framtiden satsa på marknadsföring av stadens image, speciellt på den inhemska marknaden. Han vill locka finländarna att stanna i flera dagar i stället för att komma bara för en dagsutfärd till Borgbacken.