Stadshuset renoveras och i graffitistaketet finns hål där man kan kika på arbetet på andra sidan.

Byggandet har bara börjat i Dickursby

Ny kyrka, ny fullmäktigesal, nytt parkeringshus, park, torg och ny järnvägsstation, bussterminal, hotell, butiker, kontor, bostäder och en gångbro över järnsvägsspåret. Allt det är på gång i Dickursby centrum. Ringbanans station i Dickursby är klar 2014.

Dammet yr i korsningen av Konvaljvägen och Näckrosvägen. Här är det grovt grus som jämnas ut som underlag för kommande gatubeläggning. För Toimi Vahteristo som går med käpp är gatuarbetet störande.

– Det är problematiskt då jag är rörelsehindrad. Här finns inga trafikljus och det här arbetet har pågått hela våren och verkar fortsätta. Jag skulle hoppas att det tog slut snart. Jag förstår att det blir ett bättre centrum men det är svårt för rörelsehindrade, säger Vahteristo.

Hon kommer att få vänta eftersom här skall byggas gågata som sträcker sig fram till det som skall bli det nya torget. Promenadstråket fortsätter längs Stationsvägen ner mot järnvägsstationen.

Ett stenkast därifrån är stadshuset stängt och renovering pågår. En ny del skall byggas för fullmäktigesalen. Stadens anställda är evakuerade till Leija i Backas. Bakom stadshuset rivs ett trevåningshus för att ge plats för infarten till en underjordisk parkering. Ovanpå parkeringen byggs en park på området mellan stadshuset och biblioteket.

Mitt i bråten kommer Joel Pentikäinen gående. Hur skulle han bygga centrum om han fick bestämma?

– Jag skulle ha mera parkliknande och lugnare miljö. Mera ljus och begränsad trafik och mera cykelvägar, säger Pentikäinen.

Blir det grönt, landskapsarkitekt Gretel Hemgård?

– I parken bakom stadshuset skall gamla träd bevaras, växtligheten skall bestå av tallar och lövträd och en båge av blommande körsbärsträd planteras kring en estrad som placeras norr om rampen där man kör ner till den underjordiska parkeringen. Vid estraden planteras perenner och prydnadsgräs, förklarar Hemgård.

I parken placeras också en liten damm som samlar ytvatten och runt dammen planteras fuktmarksväxter. Parkens centrala del blir öppen och solig och marken sluttar ner mot dammen. I parken finns också plats för skating och parkour samt lekplats för barn. Hemgårds byrå planerar också torget och gågatan. Torget skall ha rum för 14 torgförsäljare, invid torget skall finnas ett kafé och i mitten finns en plantering med växter och träd. Framför stadshuset placeras en damm och runt dammen planeras ett konstnärligt inslag med temat hem, minnen och 50-tal.

– Vi strävar efter hemtrevnad och bevarar femtiotalsandan, skalan kring torget byggs utgående från stadshuset och gågatan blir det sammanbindande rummet, säger Hemgård.

Samtidigt förändras Dickursby radikalt år 2014 då den nya ringbanan som går till flygplatsen tas i bruk. Tågen stannar i Dickursby och de som kommer med fjärrtåg kan byta till ringbanan här ifall de skall till flygplatsen.

– Näst efter Helsingfors blir Dickursby landets livligaste järnvägsstation, säger projektledare Heikki Virkkunen i Vanda. Från Dickursby tar det åtta minuter med tåg till flygplatsen. För folk som vill övernatta mellan flyg skall det ges möjlighet att göra det i Dickursby. För det byggs ett nytt hotell invid järnvägsstationen. Det byggs en ny bussterminal och intill placeras reseservice med biljettförsäljning. För den som vill flanera placeras butiker i en galleria och en gångbro över spåret som bildar en förbindelse mellan tågplattformar och busshållplatser.

Det internationella inslaget vid stationen och de väntade folkströmmarna gör att Heikki Virkkunen förutspår intressanta framtidsutsikter för Dickursby.

– Dickursby är ett gammalt centrum som avviker från gamla städer i Finland. Jag tycker att vi bygger för att folk skall trivas här. För mig som Dickursbybo låter det som ett trevligt ställe med park, gågator och mestadels låga hus där femtiotalshusen bevaras, säger han.

Fakta: Dickursby centrum

• Nästa år börjar byggandet av stationsområdet. Vid järnvägen uppförs ett 300 meter långt affärs- och kontorshus och bussterminal med biljettförsäljning på Dickursbysidan om spåret. Bron över spåret ger rum för småskalig affärsverksamhet. Den totala ytan är 30 000 kvadratmeter. Den första delen står klar 2014.

• När busstationen flyttas frigörs platsen framför stadsmuseet för restauranger och kaféer.

• Vid stationen ordnas infartsparkering för 1 300 cyklar och 700 bilplatser. 520 parkeringsplatser placeras ovanpå bussterminalen och 200 parkeringsplatser under jord.

• Den nya kyrkan byggs 2013 invid den gamla som bevaras.

• Nya bostäder byggs 2011–2015.

• En ny fullmäktigesal byggs 2011.

• Dickursby park och torg byggs 2012.

• De högsta husen placeras invid järnvägsspåret med fem eller sex våningar och ett högre hus med tolv våningar. De lägsta husen med två–tre våningar byggs i närheten av stadshuset.