Str/Lehtikuva/Seppo Samuli

Hbl testade Ukko

Borgbacken firade sin 61-årsdag med att inviga den senaste anskaffningen Ukko.

Den nya åkattraktionen syns på långt håll där den står, strax norr om sin 60-åriga farfar, den gamla bergochdalbanan i trä. Hbl:s reporter och fotograf erbjuds en testur i det gula fartvidundret. Problemet är bara att Ukko utsätter sina åkare för fem G och en hastighet på 105 kilometer i timmen.

– Vid sex G finns redan risken att man blir medvetandelös, säger Borgbackens vd Risto Räikkönen.

Mysigt. Med problemen under testkörningarna i färsk åtanke tvingar sig en smått nervös reporter innan åkturen att förhöra sig om säkerheten i att låta sig förlustas i den senaste anskaffningen.

Under en av testkörningarna fastnade nämligen testpersonerna på trettio meters höjd och fick hjälpas ner av Räddningsverket.

– Det blev en liten störning som gjorde att Ukko genaste stannade, men det var en automatisk säkerhetsåtgärd. En gammal maskin hade bara fortsatt åka, säger Räikkönen som försäkrar att det är tryggt att åka.

Vi får ett tjockt bälte hårt tryckt midjan och släpas långsamt upp oss tills vi hänger upp och ner på 50 meters höjd. Sen hivas vi i väg i två sinnessjuka korkskruvar, innan vi i hisnande fart skjutsas ner mot marken igen. G-krafter hinner man inte fundera desto mera på.

Gravida, personer med hjärt- och blodtryckssjukdomar eller sjukdomar i rörelse- och stödorganen samt personer under 140 centimeter ska inte åka Ukko.