I Esbo får man vänta länge

Varje dag är det någon vårdsökande som blir besviken då han eller hon ringer för att få en läkartid vid en hälsostation i Esbo. Det kan hända att det inte finns tider att ge.

"Jag har väntat på vård i cirka fem månader och varje dag är lång", skriver en läsare i ett e-postmeddelande.

Hbl har också berättat om 89-åriga Iris, som väntade fyra månader och tre veckor på att få träffa en läkare i Esbo.

De ansvariga i staden är medvetna om att det finns köer till hälsostationerna och att vårdgarantin överskrids. De skyller bland annat på läkarbrist och semestrar. Åtminstone hälsostationerna i Hagalund, Mattby, Bolarskog och Samaria har överlånga köer.

Hälsovårdsdirektör Tuula Heinänen har medgett att Esbo överskrider vårdgarantin som säger att en patient vid en hälsostation enligt lag skall få vård inom tre månader. "Överskrids tiden är kommunen förpliktad att ordna den på annat sätt. Men vad är annat sätt? Det finns inga goda lösningar, bara dåliga", sade hon i Hbl den 28 augusti.

Den 29 augusti skrev tidningen Länsiväylä att Tuula Heinänen utnämns till direktör för utvecklingsenheten för social- och hälsovården i Esbo. Staden annonserade omgående efter en ersättare för Heinänen i dagstidningar. Omsorgsdirektör Juha Metso sade då till Länsiväylä att staden helst hade sett en ny direktör för hälsovården redan från början av oktober men så snabbt hinner man inte hitta en lämplig person. Tidningen konstaterar att stadens social- och hälsovårdsnämnd länge har varit missnöjd med att beslut som fattas av nämnden, om hur man skall förbättra servicen, inte i praktiken fullföljs så som nämnden önskat.

Myndigheter som övervakar hälsovården har tagit sig an problemen med köerna i Esbo. På regionförvaltningsverkets bord ligger vårdköerna i Esbo tillsammans med alla andra kommuner som inte klarar vårdgarantin. Det är inte bara köerna till primärvården som granskas. Regionförvaltningsverket granskar också tandvården i Esbo. Där har det tidvis varit svårt att få kontakt med vårdcentralen och enligt en lista över problemkommuner från Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Valvira, finns Esbo med för att 55 procent av telefonsamtalen till tandvårdens mottagning inte når fram.

Men inte heller Valviras system är vattentätt. När Valvira och Regionförvaltningsverket gör sina bedömningar använder de uppgifter från Institutet för hälsa och välfärd, THL. Då THL har samlat uppgifter om vårdköer har de grundat sig på svar från chefsläkaren. För att få tag i mera objektiv information har man börjat använda ett nytt system, Avohilmo, som bokför och statistikför information om vårdköerna.

Eftersom de som gör bedömningar hittills har haft bristfällig information till hands om kommunernas hälsovård har det varit svårt att utvärdera den och därför har primärvården haft få hot om böter. Vid Valvira tror man att det blir mera aktuellt med böter i primärvården när datainsamlingen blir bättre.

Det är då som sanningen kommer fram och vi får vi veta om det vi hittills har sett av vårdköerna bara varit toppen av ett isberg.