Klicka på bilden!

Tommy Pohjola: Västmetrobolaget kan och vet allt

Knappt en dag utan metrorubriker. Dammet har inte på något sätt lagt sig i Helsingfors men för omväxlingens skull, för att insynen i västmetron är ännu sämre än i Helsingforsmetron och för att tågaffären är aktuell i Esbofullmäktige riktas blickarna nu västerut.

Kurt Byman (Sannf/ob.) gjorde ett smart drag i början av veckan. Han och tretton andra esbopolitiker ställde i början på maj en fråga till stadsstyrelsen. Frågan lyder vilka åtgärder Esbo stads ledning tänker vidta med anledning av alla trista metronyheter som hörs från Helsingfors. Fullmäktige bordlade ärendet på måndagen. Så brukar man artigt nog göra i Esbo när frågeställaren inte är på plats. Briljansen i det här är att genom att lämna byggnaden fick tvivlarna tid till nästa möte att fila på ett svar på biträdande stadsdirektör Olavi Loukos beslutsförslag.

Kort sagt går allt som på räls i Esbo, skriver Louko i svaret till Byman. Och skulle det ändå vara några problem så är det ohyggligt mycket dyrare att avbryta projektet och tänka om än att fortsätta enligt ursprungliga planen. Svarsförslaget är tre pappersark och hittas enkelt på Esbo stads webbplats. Senast på sista sidan hickar även den oinvigde till. Där står att det inte finns någon orsak att anlita utomstående experter som kan ge råd eller utlåtanden om västmetron. Det tycker jag är rätt så drygt sagt med tanke på att vi som betalar inte har en chans att kontrollera om uppgifterna som läggs fram stämmer.

Förtroendevalda får faktiskt fatta fel beslut. Men de behöver inte göra det. Om Kurt Byman bara orkar författa ett svar till Olavi Louko och Esbo stadsstyrelse utgående från de samtal som jag vet att han redan haft med folk som är insatta i metroaffären kommer många i fullmäktige att skruva på sig besvärat.

På metrodepån i Kasberget är tongångarna ironiska. När jag ringer och undrar om Siemens nu verkligen lagt i en extra växel med ombyggnaden av Helsingfors gamla metrotåg är svaret svävande. Fakta är att två fransmän kommer och går dagligen och att det där ena testtåget som Hbl berättat om rör på sig. Det tyska bolaget meddelade plötsligt i maj att det sedan också är möjligt att automatisera metron och att det kan göras utan att den ursprungliga tidtabellen ruckas alltför mycket. "Om vår högt uppskattade vd säger att Siemens klarar jobbet så är det väl så, då", lyder en mekanikerbedömning.

Dessutom … Helsingfors Energi ger fortfarande klirr i stadens kassa. 200 miljoner den här gången.

 

LÄS MERA: Esbofullmäktiges mötesprotokoll 11.6.2012