"Det går både bra och dåligt"
Trots att den konstnärliga nivån är skyhög, finns det problem på det finländska jazzfältet. Bland annat måste musikerna bli mycket bättre på att skapa kontakter. Det menar trumpetaren Verneri Pohjola som nästa vecka spelar på 50-årsjubilerande Pori Jazz.
– Improvisationen under spelningarna är bland det bästa som finns i livet och orsaken till att överlag göra jazzmusik.
Det säger trumpetaren Verneri Pohjola, vars tredje album Bullhorn blev överöst med beröm både i hemlandet och utomlands i våras. För att kunna livnära sig som jazzmusiker räcker det enligt Pohjola inte med att göra musik och spela. Man måste kontinuerligt nätverka för att skapa jobb åt sig.
Pohjola har nyligen kommit från München, där han gjorde tre spelningar med Blind Date, ett samarbetsprojekt med musiker från Tyskland, Frankrike och Luxemburg som den franska saxofonisten Sylvain Rifflet samlat ihop.
– Det är en rolig idé att musiker som inte känner varandra sedan tidigare gör improvisatoriska spelningar. Nu har vi ändå kommit till den punkten att vi borde göra en skiva om vi ska fortsätta.
Under våren har Pohjola spelat utomlands med jämna mellanrum. Större turnéer har han ändå inte varit på.
– Festivaler förutsätter ofta att artisterna inte uppträder i närheten av festivalorten på minst en månad för att de inte ska förlora något av sin särskilda prägel. För musikerna är det här en begränsning.
Nästa gång uppträder Pohjola på Pori Jazz med sin kvartett. I den ingår också pianisten Aki Rissanen, basisten Antti Lötjönen och trummisen Teppo Mäkynen.
– De är så bra som man kan vara. Det bästa är när bekanta låtar börjar gå åt ett oväntat håll och blir till nya versioner under spelningen. Det är det jag menar med improvisation.
De stora utomhuskonserterna är enligt Pohjola speciella eftersom de möjliggör en publik på flera tusen personer. På vanliga jazzkonserter är det mycket folk om det är 150 åhörare.
Jazz för symfoniorkester
Efter sin andra skiva Ancient History som utkom för tre år sedan stod Pohjola inför ett svårt beslut. Hans skivbolag, tyska ACT Music, ville att Pohjola gör en skiva med musik som han inte själv komponerat. Det var han inte intresserad av.
Att säga upp kontraktet var en risk. Allt slutade ändå väl i och med att han hittade en ny samarbetspart i brittiska Edition Records.
– Det är en mycket mindre aktör, men det passar mig bra just nu. Jag är glad för att jag vågade göra det jag tror på.
Nu har han skrivit ett tre skivors kontrakt med sitt nya skivbolag och det fjärde albumet är under arbete. För tillfället jobbar han också med ett tjugominutersverk för Åbo filharmoniska orkester som ska framföras på Flame Jazz i Åbo i slutet av november.
– Jag har lämnat bort träblåsinstrumenten och lär nu vara ogillad bland träblåsinstrumentalisterna. Men jag ville göra ett verk med trumpetare, cellist och trummis som solister. Samma idé speglas i orkestern i och med att bleckblåsinstrumenten, stråkinstrumenten och slagverken framhävs.
"Nätverkande viktigt"
Enligt Pohjola går det för närvarande både bra och dåligt för den finländska jazzen. Det positiva är att flera aktörer gjort ett långsiktigt arbete för att stärka jazzens ställning i Finland. Som exempel nämner Pohjola Jussi Fredriksson som står bakom Flame Jazz. Enligt Pohjola är också den konstnärliga nivån på den finländska jazzmusiken väldigt hög. Däremot borde musikerna bli bättre på att nätverka.
– Kollegerna i många andra europeiska länder är mycket bättre på det. Att skapa kontakter måste bli en naturlig del av vardagen för att folk i branschen ska komma ihåg en.
Erbjuds man tillfällen ska man enligt Pohjola använda dem till godo och jobba för att skapa grund för fortsatta jobb.
– Därtill gäller det att vara på rätt plats under rätt tidpunkt. Och stipendierna hjälper förstås också.
Profil
Verneri Pohjola
• Född 1977 i Helsingfors.
• Familj: frun Emilia Sainisalo, sonen Ensti, 4 år.
• Egna album: Aurora (2009), Ancient History (2012) och Bullhorn (2015).
• Album med Ilmiliekki Quartet: March of the Alpha Males (2003), Take it with Me (2006) och Vi sålde våra hemman (2009) med Emma Salokoski.
• Aktuell: Spelar bl.a. på Pori Jazz 17.7 och Korpo Sea Jazz 23.7.