Toves fester är museets pärlor
Konstmuseet Ham:s rätt blygsamma samling verk av Tove Jansson har fått en permanent plats på museet. Konstnärens två fresker med festmotiv har paradplatsen, i det andra rummet görs temautställningar som byts en gång per år.
Tove Janssons stora fresker Fest på landet och Fest i staden är den stora behållningen på Ham:s permanenta utställning. De gjordes för restaurang Stadshuskällaren 1947, och flyttades till Arbis 1974. Nu ska de inte flytta flera gånger.
– Varje flytt är riskabel, speciellt kanterna är sköra, säger konservatorn Mari Lenck.
Dessutom är livet utanför ett museum farligt. Verken behöver en jämn temperatur och luftfuktighet. Kalkbruket Tove målat på är gjutet i låga lådor med träbotten som snabbt reagerar på fukt.
– Dessutom är risken för åverkan mindre på ett museum. På den ena fresken finns en större rispa, men den har förmodligen gjorts av misstag.
Små verk blev stora
Till stadshuset beställdes egentligen bara ett par små dekorativa verk.
– Tove tog tillfället i akt och gjorde något storslaget i en svår teknik, säger museets chef Maija Tanninen-Mattila.
Beställningen gjordes av Vivica Bandlers far Erik von Frenckell.
– Det pratades om att hon fått uppdraget för att hon kände Vivica.
När Tove Jansson målade freskerna fanns orsak till fest. Kriget var förbi, man fick dansa igen.
– Festerna var alltid viktiga i familjen Jansson, som motvikt till den bistra verkligheten, kriget och den politiska situationen, säger Sophia Jansson.
På den ena fresken syns ännu en orsak att festa. Tove var kär för första gången, i Vivica Bandler som ses dansa med en man bakom den rökande konstnären.
Fjorton verk i stadens samling
Det finns 14 verk av Tove Jansson i museets samlingar. Det är inte mycket. På utställningen finns sex verk och en del av de 20 fotografier som museet köpte av Per Olov Jansson 2014.
– Naturligtvis har jag önskat att vi hade fler, men vi kommer att förstärka målerisamlingen. I Tammerfors finns muminverken, vi behöver en egen vinkling, som kan vara offentlig konst och måleri, säger Tanninen-Mattila.
Eftersom Tove Jansson inte är så känd för sina offentliga verk vill hon gärna lyfta fram dem.
– Tove gjorde 11 monumentalverk på tio år.
Ett av dem är Lek, som hon gjorde för trapphuset i Aurora sjukhus. På utställningen finns tre skisser och Lotta Kjellberg, museilektor på museet med en bakgrund som konstnär, har tillsammans med konstnären Katariina Salmijärvi gjort en kopia på väggen.
Varför finns det inte fler verk i museets samling?
– Det är ett bra exempel på hur det fungerar när museer samlar. Man tar en risk när det är frågan om en ung konstnär, och hon var 33 år när hon gjorde freskerna. Tiden gör klassikerna, men man vet inte vilka det är, säger Tanninen-Mattila.
Hur lång tid tog det innan man insåg att många av Toves målningar kan ses som klassiker?
– Det egentliga uppvaknandet har skett först de senaste åren, med Tuula Karjalainens bok och 100-årsutställningen på Ateneum, som hon också var kurator för. Tidigare var Tove främst känd som författare.
Museet har en budget på lite över 100 000 euro för nyinförskaffningar i år. I första hand köper man nutidskonst.
– Budgeten är inte stor. Vi tar gärna emot donationer.
Samtidigt öppnar också utställningen Ham:s rötter, med verk från Bäcksbackas samling, som donerades till museet för 40 år sedan.