Filmproducent: Karthago bör bevaras
Den folkliga resningen under den arabiska våren påverkade också filmkonsten i regionen. I dag är till exempel suget efter dokumentärer stort. Det säger Tarek Marouani som jobbar med Afrikas största filmfestival. Den ordnas i Tunisien, i det forna Karthago.
Tunisien var det första landet i Nordafrika där folket gick ut på gatorna, demonstrerade och slutligen tvingade en diktator att fly. Trots attentaten mot nationalmuseet Bardot och en badinrättning i Sousse i juni i år, är Tunisien det enda landet som utvecklats i en demokratisk riktning i arabvårens efterdyningar. I oktober belönades Tunisiska nationella kvartetten för dialog med Nobels fredspris.
Men trots framstegen, säger filmproducenten Tarek Marouani att landet inte upplevt en kulturell revolution. I huvudstaden Tunis finns till exempel endast en handfull biografer, och staten erbjuder stöd till endast en långfilm per år.
Marouani jobbar för Afrikas äldsta filmfestival Chartage Film Festival eller les journées cinématographique de carthage. Han har tidigare varit med och producerat ett antal långfilmer, pjäser och en dokumentär vid namnet Une jeunesse tunisienne (en tunisisk ungdom).
– Jag började göra film efter att ha prövat på olika grejer. Jag studerade design men slutade efter två år. Sedan började jag studera regi, men efter det första studieåret som bestod av kurser i klippning, filmning, regi och produktion kändes det som om jag helst av allt vill producera, säger Marouani.
Före revolutionen år 2011 var det typiskt för tunisiska filmer att skildra historier om bröllop och familjeliv. I dag vill folk se film om en verklighet som inte alltid är så glamorös. Det är enligt Marouani en följd av att många under revolutionen agerade som medborgarjournalister – då medierna teg om demonstrationerna blev de sociala medierna en källa för nyheter, bilder och videosnuttar. Detta tände gnistan till en ny trend inom tunisisk film, nämligen dokumentärer. Marouani tror att en annan orsak till dokumentärernas popularitet är att de inte kräver en lika stor budget som långfilmer.
I och med revolutionen försvann censuren, vilket Marouani tror att har lett till en större vilja att genom film behandla tabubelagda ämnen som kvinnans ställning, HBTQ-frågor och religion.
– Men vad gäller censur så tror jag inte att det för konstnären behöver vara något enbart negativt. I Iran är nivån på film väldigt hög, trots och kanske på grund av, en väldigt sträng censur. Regissören blir tvingad att få fram filmens budskap genom metaforer, vilket regissörerna i Iran lyckats bra med. Iransk film är väldigt väl skriven och estetisk.
Ett bakslag för filmbranschen i Tunisien är att antalet utländska filminspelningar har minskat sedan 2011 och det gyllene 1990-talet. Till de kändaste filmer som spelats in i landet hör George Lucas Stjärnornas krig där flera platser fått namn efter städer och byar i Tunisien. Ett exempel är ökenplaneten Tatoiine där protagonisten Anakin Skywalker växte upp.
– Efter revolutionen flyttade en stor del av de utländska filmproduktionerna i Nordafrika till Marocko. Den nya Stjärnornas krig-filmen vill jag minnas filmades i Förenade Arabemiraten.
Marocko har marknadsfört sig väl och jobbat aktivt för att underlätta storskalig utländsk filmproduktion. Detta är beklagligt delvis eftersom tunisiska tekniker och annan filmpersonal är skickligare än våra marockanska kolleger.
Marouani tillägger att det också finns en stabilitetsaspekt: eftersom Tunisien är oroligare än Marocko är det också mindre lukrativt. Men att produktioner i allt högre grad flyttat till Marocko är inte den enda utmaningen för den tunisiska filmbranschen. Trots att landet upplevt en politisk revolution släpar den kulturella revolutionen ännu efter.
– Biograferna i Tunisien är alltför få. Utanför de större städerna finns människor som aldrig sett en film eller besökt en biograf. I statsbudgeten får religionsministeriet mer resurser än det offentliga understödet för kultur. Vad görs med dessa pengar? Det byggs fler moskéer. Jag upplever att vi har gott om dem redan, säger Marouani.
Trots vissa utmaningar förhåller sig Marouani positivt till filmbranschens framtid. Filmskolorna i Tunisien är avgiftsfria och erbjuder enligt honom utbildning på god nivå. Därtill upplever han att ungdomen som demografiskt utgör den största gruppen i Tunisien är aktiv och engagerad.
Skribenten har fått Utrikesministeriets resestipendium för att åka till Tunisien.
-
Chartage Film festival är den största och äldsta filmfestivalen på den afrikanska kontinenten. Programmet består av filmer från både Afrika och arabvärlden. Under festivalen belönas filmer i olika kategorier.
-
Enligt filmproducenten Tarek Marouani är festivalens syfte att vara ett forum för Arab-afrikansk film och teater, som festivalen fokuserar på vartannat år.
-
Chartage FilmFestival ordnas för tjugosjätte gången mellan den 21 och 28 november.