Tv-recension: Med Sibelius i skärgården
Douglas Sivéns dokumentär tar tittaren till Korpo i Sibelius fotspår.
I slutet av 1880-talet tillbringade Jean Sibelius och hans syskon två somrar i Korpo, inbjudna av farbror Pehr Sibelius. I Korpo skrev Sibelius bland annat två pianotrior, Hafträsktrion och Korpotrion, och det här historiska faktumet har inspirerat Korpoborna och Folke Gräsbeck att årligen ordna Sibelius i Korpo-festivalen, där huvudsakligen Sibelius ungdomsproduktion presenterats.
Douglas Sivéns dokumentär Sibelius i Korpo tar avstamp här, men att bara berätta att Sibelius skrev två pianotrior i skärgården räcker förstås inte långt. Därför får man koka soppa på spik och späda på med alla möjliga berättelser som anknyter till ämnet. Resultatet är en blandning av släkthistoria, epokdrama, musikhistoria, musikanalyser och ortshistorier med rikliga musikaliska inslag.
I Korpo blir Sibelius förtjust i Ruth Ringbom och skriver Andante cantabile åt henne. (Ringbom lär senare ha ångrat att hon nobbade geniets försök att närma sig.) ”Till Tant Ina Wilenius”, värdinnan på Korpo gård, skrev Sibelius bland annat den femsatsiga sviten Trånaden, där fjärde satsen Vad är våren?, förebådar Valse triste.
I programmet finns en uppriktig vilja att gå in i musiken, även om man kan diskutera medlen. Är det intressant att se på när en Sibeliusexpert som Andrew Barnett serverar en kompaktanalys av en pianotrio ur sin fåtölj? Eller är det nästan mera upplysande när Glenda Dawn Goss redogör för familjens ekonomiska situation genom en konkursbouppteckning där alla skulder men också tillgångar och ägodelar finns dokumenterade?
Förutom de anglosaxiska inslagen och kommentarerna av dotterdottern Satu Jalas är det här i hög grad en finlandssvensk historia, där Folke Gräsbeck har huvudrollen medan personer som Gitta Henning och Otto Andersson flimrar förbi, där Lars Svedberg lånar sin myndiga stämma åt Sibelius släktingar och där Sebastian Silén med lösmustasch gestaltar Sibelius själv. Också Helen Lindén med make medverkar.
Med tanke på hur ofta Sibelius favoriserats på finskt håll känns det i sig helt motiverat att servera ett finlandssvenskt perspektiv. Att man absolut inte velat tala på musiken gör ändå att den allmänna stämningen känns lite stel. När det gäller det visuella uttrycket är skärgårdsbilderna i sig fina, medan skådespeleriet i epokkläder känns aningen klumpigt. Senast när man fraktar ombord en taffel för att kunna spela en trio ombord, känns upplägget lite konstlat och tablåaktigt.
Sibelius i Korpo inleder en temavecka på Yle där Sibelius syns dagligen i teverutan. Precis som i många andra satsningar under jubileumsåret ligger fokus här på personen snarare än musiken, även om den är en oskiljaktig del av personen. I morgon på Yle Teema klockan 21 visas timslånga dokumentären Sibelius, Lintu och sju symfonier där Hannu Lintu reser runt Europa till de platser där Sibelius jobbade och verkade. Från tisdag till fredag klockan 21 presenteras Sibelius genom korta glimtar om hans utseende, geni, hälsan, pengarna och njutningarna.
Dok: Sibelius i Korpo
Yle Fem söndag 20.00