"Sångerna var Sibelius laboratorium"
– För Sibelius var sångerna ett miniatyrlaboratorium, där modellerna för piano- och orkesterverken tog form. Det säger Pami Karvonen som ackompanjerar 109 av Sibelius solosånger på Riddarhuset i helgen.
Den här helgen framförs Sibelius samtliga solosånger av en rad framstående sångare på Riddarhuset, bland dem Monica Groop, Christian Juslin, Helena Juntunen, Waltteri Torikka, Jorma Hynninen, Mari Palo, Margareta Haverinen-Brandt och Tiina-Maija Koskela.
Samtliga sånger ackompanjeras av pianisten Pami Karvonen, som sammanställt konsertprogrammen och koordinerat evenemanget. Sångerna framförs under fyra konserter som går under rubrikerna Otyglad kraft, Klassiker, Före sin tid och Sibelius skuggor.
– Det här är troligtvis första gången i Finlands historia som alla Sibelius sånger framförs på en gång, berättar Karvonen som menar att inga dokument hittills tytt på att så skulle ha skett tidigare.
Karvonen säger att han under processens gång har upptäckt helt nya sidor av Sibelius produktion.
– För Sibelius var sångerna ett slags miniatyrlaboratorium, där han tog fram modellerna för pianoverken och symfonierna. Om han hade fortsatt på den moderna linjen som man skönjer till exempel i opus 61, kan det mycket väl hända att han i dag kunde ha en motsvarande pionjärposition som Schönberg.
– De facto kan man se redan i Sibelius första sång Serenad vilken mästare han var. Det är speciellt att en tjugoåring skriver ett sådant verk.
Förutom solosånger framförs under helgen också Luonnotar och utdrag ur musiken till Shakespeares Stormen.
Pami Karvonen säger att han genom arbetet med dessa sånger också förstått vilken stor diktare Runeberg var. Detsamma gäller Ernst Josephson.
– För mig har det här varit en intensivkurs i det svenska språket, dikterna och i synnerhet finlandssvensk kultur, säger Karvonen som till vardags är kantor i Sjundeå finska församling.
Konserterna under Sibelius 109-evenemanget ordnas på Riddarhuset i kväll kl. 19, på lördag kl. 14 och 19 och på söndag kl. 16.