Gammalt och nytt i Stormskärs Maja
Den stora utmaningen är att förflytta publiken ut till Stormskär och låta dem ta del av hav, vind och olika årstider. Det säger Jakob Höglund, som regisserar Åbo Svenska Teaters musikal.
– Naturens element kunde lätt bli torra och tråkiga kulisser. I stället för båtar och en ö på scenen utgår jag från skådespelarna på scenen, säger Höglund
En bärande tanke har varit att ta gamla element och använda dem på ett nytt fräscht sätt. Musikalens orkestersammansättning är speciell, med huvudinstrument av det mer ovanligare slaget.
– Vi tar något gammalt och använder det på ett nytt sätt. Det känns både spännande och modernt med tramporgel och kantele och ett folkmusikband.
Scenkläderna är av naturmaterial och har färgats för hand av teaterns syateljé. Halm är ett bärande element i scenrekvisitan och på scengolvet finns också vatten.
– Publiken får verkligen känna att det är ett hav på scenen, säger Höglund.
Stormskärs Maja uppfattas som en väldigt "finlandssvensk" berättelse. Ändå har den väldigt få gånger satts upp på svenska på en teaterscen – Raseborgs sommarteater är ett undandag. På finskt håll är läget det motsatta. Höglund säger sig till och med ha med träffat finskspråkiga som trott att Stormskärs Maja nu översatts till svenska för Åbo svenska teater.
– Det är smått absurt att den har satts upp på finska på nästan varje teater. Det är en enorm ära att jag fått den här chansen.
Dialekter stärker karaktärerna
I musikalen utnyttjar Höglund det att skådespelarna är kommer från olika regioner. Storyn blir bra av att göras på dialekt, anser han.
– Vi är ju inte ett gäng ålänningar i ensemblen, så det skulle bli falskt om vi försökte härma åländska, men om alla pratar sin finlandssvenska ger det karaktär åt de olika rollerna.
Höglund anser att det passar väldigt bra att exempelvis Maja och Janne pratar olika dialekter eftersom de kom från olika håll.
Musikalen är också en utmaning i och med att människor har en stark uppfattning om hur Stormskärs Maja ska vara. Den uppfattningen är starkt präglad av teveserien, som gick i repris i somras.
– Det finns odödliga repliker i teveserien som alla kan.
Stormskärs Maja är kopplad till starka klichébilder och Höglund upplever att han lärt känna materialet på allvar först då han fick uppdraget att regissera musikalen. Att sätta upp musikalen är något helt annat än att göra något från Broadway, säger han.
– Jag har stor respekt för storyn och vill inte göra någon besviken. Samtidigt vill vi ge folk något nytt och intressant. Även om historien utspelar sig på 1800-talet så känner jag att det är en berättelse som handlar om oss och våra förfäder.
Stormskärs Maja har premiär den 12 september.