Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Steve Reich är alltjämt i god form och framför själv Clapping Music på Musikhuset i Helsingfors i kväll. Foto: Tor Wennström

    Steve Reich – ett barn av sin tid

    Wilhelm Kvist
    Publicerad: 19.08.2015 06.05 • Uppdaterad: 19.08.2015 15.11

    Ämnesord

    • Personintervjuer
    • Musik
    • Klassiskt
    • Samtida konstmusik
    • Steve Reich
    • Philip Glass
    • Terry Riley
    • Michael Gordon
    • Julia Wolfe
    • David Lang
    • Nico Muhly
    • Bryce Dessner
    • Minimalism
    • Arnold Schönberg
    • Colin Currie

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    En av Steve Reichs mest omvälvande upplevelser var insikten om att det finns en hel generation som vuxit upp med hans musik.

    Den som har läst någon av de många intervjuer med kompositören Steve Reich som internet kryllar av har kanske en föraning om vad det betyder att han gärna kontrollerar samtalet och dess gång – men bara den som träffat honom i verkligheten vet vad det innebär i praktiken.

    – Låt oss hålla oss till konsertprogrammet! Alla frågor kommer att behandlas den vägen, slår han fast på sitt bestämda men vänliga sätt när vi träffas i hotellobbyn och han får en följdfråga, som förvisso anknyter till konsertprogrammet men som potentiellt hade lett oss in på ett stickspår.

    Det som kanske irriterar Reich mest är oron för att också detta samtal, i likhet med de hundratals andra intervjuer som han gett, skall komma att kretsa kring historien – främst 1960-talets slut och 1970-talets början eller den tid då hans insats kom att bli som mest avgörande för den amerikanska musikens utveckling. Ändå är det omöjligt att undvika den här tiden om vi talar om exempelvis Clapping Music eller det lilla sympatiska femminutersstycket som inleder konserten på Helsingfors festspel i kväll.

    Hej och välkommen

    Stycket med två musiker på scenen som klappar i händerna enligt ett enkelt men exakt formulerat rytmiskt mönster är ett av Reichs enklaste men också mest ikoniska verk och har i sig själv blivit något av en symbol för hela den musikstil som han representerar. Reich skrev stycket inspirerad av en upplevelse i Bryssel i början av sjuttiotalet när han och hans ensemblemedlemmar gick ut en kväll för att lyssna på flamenco.

    – Två kvinnor gick fram, de hade lite för mycket läppstift på sina läppar, gitarrerna lät inget vidare och inte sjöng de särskilt bra heller, men när de klappade i händerna gjorde det ett oerhört intryck på oss! Jag slogs av en idé: Eftersom vi alltid hade en massa utrustning med oss på våra spelningar – marimbor, vibrafoner, elektronik och högtalare – tänkte jag på vad vi skulle göra om det blev elavbrott eller om flygfrakten aldrig kom fram. Eftersom vi ju alltid har våra händer, började vi improvisera kring något som kunde fungera med bara händerna. Nu har Clapping Music blivit oerhört populärt efter att det gjorts en app på det, men egentligen är det ett nätt litet stycke och ett underbart sätt att säga hej och välkommen till publiken.

    Blev Clapping Music något av en antites mot hela det maskineri och den utrustning som ni hade släpat med er?

    – Snarare var det en antites mot det maskineri som Stockhausen, Boulez, Berio och Cage företrädde, men det var inte därför jag skrev stycket utan för att jag besökte en flamencoklubb. Jag har aldrig velat göra stycken med en musikpolitisk agenda, jag överlåter det åt européerna. Jag tänker helt enkelt inte i de termerna, förklarar Reich till synes oskyldigt.

    Ända sedan han skrev stycket 1972 har Reich ofta själv framfört Clapping Music, så också i Helsingfors. Det intressanta är ändå att stycket inte blivit ett dugg lättare med åren.

    – Grejen med Clapping Music är att man är så utsatt. På scenen står bara två personer och om man gör minsta lilla misstag märker alla det. Och jag brukar ändå hålla mig till den lättare stämman som hela vägen hålls intakt, även om den inte heller är lätt. När jag var ung hade jag en mera aggressiv och orädd attityd, medan jag som 78-åring är mindre aggressiv och mera rädd. Och det handlar inte om en ökad medvetenhet, utan om att jag är mera sårbar.

    Redan innan Reich skrev Clapping Music hade han gjort stycken som Piano Phase, Violin Phase och Drumming men det var i Clapping Music som phasing-tekniken med två musiker som framför samma rytmiska motiv med olika förskjutning blev bäst tydliggjord.

    Tidsstämpeln

    Hittills har vi inte ens nämnt minimalismen, men också det är en ofrånkomlig term om vi skall behandla Reich korrekt. Dock har ingen av de minimalistiska kompositörerna – främst Reich, Philip Glass och Terry Riley – någonsin varit särskilt tända på att kategoriseras som minimalister.

    – Det är som med de franska impressionisterna. Om man riktigt lyssnar på dem – på Ravel, Satie och Debussy – hör man att de är helt olika, men om man inte bryr sig går det lätt att tala om dem som impressionister. På samma sätt är det med minimalisterna, om man inte bryr sig kan man bunta ihop dem under samma begrepp.

    Hur skulle du med egna ord beskriva utvecklingen av din stil och din musik?

    – Den har blivit betydligt mindre repetitiv och varierar i en allt fortare takt numera, inte minst harmoniskt. Det beror på att jag intuitivt har velat gå i den riktningen sedan slutet av 80-talet. På 60- och 70-talet var det de långa, kontemplativa tidsspannen som gällde. Du vet, vissa stycken är förankrade i sin tid och kan till och med förmedla den, medan andra förblir förankrade i sin tid, medan tiden passerar.

    För den som inte känner din musik alls, var borde den börja?

    – Om du behöver en föreläsning eller guidebok för att förstå musiken är det något fel på den. Publiken är inte dum, människor förstår musik, för vi är musikaliska djur. Publiken förstår nog vad som är rätt och vad som är fel.

    Hur skulle du beskriva det amerikanska musikfältet överlag i dag?

    – Jag tror fältet är i den bästa form det någonsin varit. Jag och Philip Glass, John Adams och Terry Riley representerar en generation, efter oss kom Bang on a Can-generationen med Michael Gordon, Julia Wolfe och David Lang och nu har vi till och med en tredje generation med kompositörer som Nico Muhly och Bryce Dessner och en hel hop av giganter som inte ännu är kända, som bygger vidare på den grund som vi lade. Det visar bara att vi stod på stadig grund från början.

    – Det vi vände oss mot var egentligen Schönbergs aversion mot traditionell harmoni, rytm och melodi. Schönberg var en på många sätt utmärkt kompositör, men vad han gjorde åt musiken var onormalt. Hans musik kommer alltid att smaka sunkigt Wien i slutet av 1800-talet, och det är helt okej. Terry Riley, Philip Glass och jag kände ändå att vi inte gillade hans musik. Själv har jag inspirerats av Stravinsky, Bach, bebop och John Coltrane, men det är som om de på kontinenten ännu arbetar sig igenom arvet efter Schönberg. Antingen kommer de så småningom att bli färdiga med det eller så inte. Svårt att säga.

    På senare år har Steve Reich också fått arbeta med allt fler musiker som inte ens var födda när han skrev sina största verk. En av dessa är skotska slagverkaren Colin Currie, som spelar Reichs musik i Helsingfors i kväll.

    – När jag första gången hörde honom i Royal Festival Hall i London drabbades jag av två olika reaktioner: Den första var "wow, det här är fantastiskt!". Min nästa reaktion var att jag ville klå upp honom för att jag var så avundsjuk på hans energi! Plötsligt insåg jag att det finns en hel generation som kan framföra min musik helt mödolöst för att de har vuxit upp med den.

     

    Wilhelm Kvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Wilhelm Kvist

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet