Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).

    En ny operaboom har börjat

    Wilhelm Kvist
    Publicerad: 15.08.2015 06.00

    Ämnesord

    • Scen
    • Musik
    • Klassiskt
    • Opera
    • Inhemsk opera
    • Samtida konstmusik
    • Antti Auvinen
    • Helsingfors festspel 2015
    • Opera
    • Erik Söderblom
    • Kulturfonden

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Exceptionellt många operor skrivs i Finland i dag men en stor del av dem riskerar att förbli i skrivbordslådan. Om de sätts upp tenderar de att dö efter två föreställningar. Operornas ovissa öde oroar både fältet och finansiärerna.

    I en studio i Musikhusets bottenvåning pågår övningarna för fullt inför uruppförandet av Antti Auvinens första opera.

    Helsingfors kammarkör sjunger körpartiet, konstprofessorn Teemu Mäki regisserar och dirigenten Nils Schweckendiek slår takten efter de klick som hörs i hans hörlurar. Några korister går i tur och ordning fram för att framföra sina solonummer. I övrigt bygger det här verket helt på körens insatser, Defunensemblens spel, det ljudband och de processer för elektronisk modulation av sångrösten som tonsättaren har förberett och inte minst Teemu Mäkis videosekvenser som under hela verkets gång projiceras på skärmen bakom.

    – Den här videon är ingen skärmsläckare eller illustration till musiken. Det handlar inte heller om musik komponerad till videon. Jag ville snarare att videofilmen skulle vara en likvärdig stämma i partituret, förklarar Antti Auvinen sin konstnärliga idé.

    Tonsättaren närvarar själv under alla övningar, eftersom hela projektet mer eller mindre går i hans regi. Helsingfors festspel har erbjudit plattformen för föreställningarna, men för produktionen svarar kammarkören, Defunensemble och Antti Auvinen.

    – När vi undersökte möjligheterna fanns det inte egentligen några andra möjligheter för oss än att producera själva. Alla andra alternativ hade blivit alltför ofördelaktiga.

    Gränser suddas ut

    Antti Auvinens Autuus (Salighet) som uruppförs på Helsingfors festspel på söndag är bara en av över trettio nyskrivna operor som det för närvarande arbetas med i Finland. Auvinen är också ordförande för Finlands tonsättare och har på nära håll fått bevittna hur flera av hans kolleger på senare år börjat skriva operor eller musikteaterstycken.

    – Det speciella med operorna är att de är dyra produktioner med en budget som lätt uppgår till 100 000 euro eller mera. Ofta behövs också ett stort maskineri. Ganska länge har vi sett en komplicerad situation där det komponeras så många sceniska verk i Finland att de under rådande omständigheter riskerar att aldrig framföras.

    Att operor skrivs för skrivbordslådan torde inte vara något nytt fenomen. I alla tider har tonsättare skrivit verk som inte har framförts, beställningar har annullerats eller så har operorna fötts av ett inre tvång utan att någon bett om dem.

    Enligt Helsingfors festspels avgående verksamhetsledare, regissören Erik Söderblom, är situationen ändå problematisk.

    – Just nu finns det ett momentum inom scenkonsten med omkring trettio kompositörer som arbetar med musikteater eller opera. Det hänger ihop med att den modernistiska musikstilen har nått en mognad och att kompositörer söker ett sätt att kommunicera med publiken inom ramen för samtidsmusiken. Samtidigt håller genrerna på att smälta samman och dagens aktörer gör inte så stor skillnad på dans, performance, opera, musikteater eller videokonst. Musikvideogenerationen ser på kombinationen av musik, video och berättelser på ett helt annat sätt, tror Söderblom.

    Stipendierulett

    Enligt Söderblom har institutionerna och de ekonomiska strukturerna för produktion av icke-kommersiell konst inte hunnit med i utvecklingen. När man gör en ny film kan man nästan alltid räkna med delfinansiering från Filmstiftelsen men när man gör ny opera eller musikteater får man gissa sig fram till vilken fond som kan tänkas stödja projektet. Stödet från fonderna är söndersmulat och när en aktör valt att stödja, tycker ofta en annan att deras insats inte behövs.

    – Risken med tonsättare som skriver en opera som aldrig framförs är att de kanske aldrig mera skriver något sceniskt verk. Vi ser att det finns ett otroligt utlopp för kreativitet just nu som helt riskerar att gå förlorad. Om trettio operor förblir i skrivbordslådan går det att jämföra med om två kompositörers livstids årsverken stod på spel.

    Det pågående brytningsskedet sammanfaller enligt Söderblom med den generationsväxling i finländskt musikliv som pågått en längre tid sedan tonsättare som Heininen, Sallinen och Rautavaara börjat dra sig tillbaka medan en ny generation vuxit fram.

    – Det finns en risk att traditionerna bryts, om vi inte gör en insats för att ta till vara kunskaperna. På samma sätt som det hela tiden kommer nya chaufförer i formel 1-världen, kommer det hela tiden nya tonsättare och interpreter. Med 200-300 finländska operasångare utomlands på betydande poster, tror jag definitivt det finns en finns en traditionslinje och know-how som det gäller att ta vara på.

    Söderblom menar att det behövs nytänkande i ett "globalt produktionslandskap".

    – Det räcker inte längre om operan framförs ett par gånger i Finland. Antalet föreställningar borde redan i planeringsskedet vara fler än sex varav en del borde äga rum utomlands.

    Opera för folket

    Musikvetaren Elke Albrecht, som forskat i det finländska operafenomenet, bekräftar att trettio operor under arbete är en exceptionellt stor siffra. Hon tar inte direkt ställning till om dagens uppsjö är ett separat fenomen eller hänger samman med operaboomen som startade på 1970-talet – det får historien utvisa – men hon ser gärna ändå saken i ett historiskt perspektiv.

    – I Finland har vi aldrig haft en motsvarande hovkultur som i Österrike, Tyskland eller Italien, däremot har vi haft ett unikt fenomen som operaboomen. När man i övriga Europa sade att operan var död, ville man i Finland göra opera. Här har tonsättarna alltid vetat vad som pågått i andra länder, till exempel i Tyskland har så inte alltid varit fallet. När man i Salzburg nu gör en över tjugo år gammal Wolfgang Rihm-opera är det en stor grej, men här görs nya operor hela tiden!

    – Jag tror uppsjön av operor hänger samman med att finländska tonsättare alltid har jobbat utifrån egna idéer och perspektiv.

    Har man rentav varit mera publiktillvänd i Finland genom att i högre grad skriva opera för folket än i övriga länder?

    – Kanske ... Men det är viktigt att komma ihåg när man talar om finländsk opera att det finns alla möjliga sorters operor, allt från kyrkooperor till operor för hela familjen och så har vi Ilmola, Nyslott och Nationaloperan. Inom opera är det mycket som skall klaffa, man måste hitta de rätta personerna, berättelsen, publiken och platsen.

    Är det ett problem att så många operor skrivs för skrivbordslådan?

    – Det var väldigt lyckligt för Aulis Sallinen att få sin första opera uppsatt i Nyslott, men alla kan kanske inte ha samma lycka. För många tonsättare är operan det naturliga uttrycksmedlet om de vill framföra en berättelse, och kanske vore det bra om det fanns olika scener. Alla verk kan ju inte sättas upp på Nationaloperan.

    Varierande kvalitet

    Kanske kan det stora antalet nya operor förklaras av att allt yngre tonsättare vill skriva opera eller musikteater, att tröskeln inte längre är lika hög och att en del av den respekt och fruktan som somliga tonsättare tidigare kände inför konstformen inte längre vidkänns i lika hög grad. Dock är kvaliteten är inte alltid tiptop på det som görs.

    Sören Lillkung har själv sjungit opera hela sitt vuxna liv och känner i egenskap av operasångare igen de problem som är förknippade med många nya produktioner.

    – Jag har ju själv stått på scenen och vet att det tyvärr görs många hastverk i dag. Det finns nog ett stort sug att göra opera och musikteater, men det mesta görs på kort tid och ganska billigt. Man söker snabbare lösningar i en allt snabbare produktionstakt med mindre övningstid. Nya operor och musikteaterstycken sätts upp hela tiden utan man under produktionsprocessen hinna testa vad som fungerar. Vi har helt enkelt inte de behövliga processerna för att göra produktioner ordentligt.

    – När Les Misérables sattes upp slipade man på musikalen i åtta år innan den nådde sin slutgiltiga form.

    Sören Lillkung är i dag också enhetschef vid Yrkeshögskolan Novias Campus Allegro i Jakobstad och när Svenska kulturfonden för några år sedan utlyste en storsatsning på tre miljoner euro på finlandssvensk teater såg han chansen för att ansöka om pengar också för den finlandssvenska musikteatern.

    Svenska kulturfonden kom att bevilja totalt 350 000 euro för ett treårigt projekt där tjugo upphovsmän, tio tonsättare och tio författare, ska handledas i att skapa nya musikteaterstycken. Fyra verk ska göras som korta showcaseföreställningar och tre verk skall sättas upp som helkvällsföreställningr 2016 och 2017.

    – På komponistfronten fanns det ett stort intresse med många goda förslag, men med författarna var det värre. Kanske beror det på att musikteaterlibretto och synopsis inte är lika attraktiva litterära genrer för en författare, funderar Lillkung.

    Från Kulturfondens sida kan satsningen ses som ett ställningstagande för kvalitet på det finlandssvenska teaterfältet.

    – Vi gör satsningen inom ramen för vårt strategiska program och vi tyckte att musikteatern är en genre som inte fått gehör inom de traditionella utbildningarna på Sibelius-Akademin och Teaterhögskolan. Vi satsar för att vi är ute efter kvalitet och ett konstnärligt uttryck med särdrag som inte syns i de många formatbetonade musikteaterföreställningar som nu ses på teatrarna, förklarar Kulturfondens direktör Leif Jakobsson.

    – Samtidigt vill vi utveckla processerna för att ta fram idéer som utvecklas och kritiskt granskas. Finland är ett av de länder där man verkligen spelar väldigt mycket ny opera, men oftast är det så att operorna framförs i någon by där några föreställningar ges under en sommar eller vinter. Varför lever de inte kvar? Kanske beror det på att man inte låtit dem genomgå en kritisk process, funderar Jakobsson vidare.

    Mycket klaffade

    Men om en opera tenderar att förbli i skrivbordslådan eller självdö efter bara några föreställningar, varför väljer då en tonsättare att skriva en opera i dag. Det finns säkert lika många svar som det finns tonsättare, men i Antti Auvinens fall handlade det om en kombination av flera element. Inspirationen fick han när han läste Antti Ikonens historik från 2009 och stötte på fallet Woldemar Hofström, en kaplan som fick för sig att slå ihjäl sin bror för att göra honom lycksalig.

    – Min mormor bodde i Kangaslampi och jag hade bara hört om den här hemska händelsen genom hörsägen. Det var när jag läste om händelsen i skrift som jag omedelbart tänkte att den här berättelsen skulle göra sig på scenen. Dels ville jag behandla och analysera våld i vår värld, dels ville jag komponera ett verk med video och framföra en berättelse, berättar Auvinen.

    – Och eftersom jag är tonsättare är musiken mitt primära uttrycksmedel. Det här är mitt sätt att uttrycka mig och behandla aktuella spörsmål.

    Operafältets framtid dryftas på ett seminarium i Musikhusets Sonoresal på tisdag 18.8 kl. 13–17. Medverkande bl.a. tonsättarna Antti Auvinen och Markus Fagerudd, operaprofilerna Sören Lillkung, Erik Söderblom och Ville Matvejeff, Konstuniversitetets prorektor Paula Tuovinen och Sibelius-Akademin dekanus Tuomas Auvinen.

    Wilhelm Kvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Wilhelm Kvist

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet