Svenska Teatern lovar mer nyskrivet
Flera nya pjäser har beställts, enligt Johan Storgård. Teaterchefen lovar ”maximal fokus” på nyskrivet.
Verksamhetsåret 2014 var ekonomiskt gynnsamt för Svenska Teatern som gjorde en vinst på 434 708 euro jämfört med 154 595 euro året innan. Musikalsatsningen Mamma Mia fick en publik på drygt 97 000 åskådare och kommer enligt teatern att slå publikrekord.
Möjliggör det goda ekonomiska resultatet större konstnärliga risker?
– Inte konkret. Stora satsningar har stora utgifter och de väger upp varandra. Men det är förstås bra att ha kassan i skick, säger Johan Storgård, chef för Svenska Teatern.
Storgård säger att teatern ändå kommer att ha ”maximal fokus” på nyskriven dramatik framöver. Mamma Mia spelas till årets slut, men våren 2016 ska en nyskriven pjäs gå på stora scenen, enligt teaterchefen.
– Vi har en bred beställning på nya verk, men det har inte med ekonomin att göra utan med den långsiktiga planeringen, repertoarer planeras långt i förväg. Det blir mer ny dramatik för att den är viktig, den utvecklar vårt sätt att se på oss själva. Musikteater kommer alltid att finnas på Svenska Teatern.
Höstens första premiär är Fru Catharina Boije och hennes döttrar, en dramatisering av Fredrika Runebergs bok, som går på Amos-scenen. I oktober har skådespelaren Kristofer Möllers debutpjäs Rübezahl premiär på Amos-scenen.
På teaterns minsta scen, Nicken, fortsätter projektet Nicken Nu som finansieras av Kulturfonden. Sofia Aminoffs pjäs Den älskade, om Jean Sibelius syster Linda, har premiär i oktober. I december visas Annika Tudeers soloverk Annikas Sacre, en scenisk essä som tar avstamp i baletten Våroffer.