Mode är den nya museihiten
Det finska modet är futuristiskt, praktiskt och jämställt och tål att ställas ut på museum. Men var går gränsen mellan mode som konstverk och mode som användbara plagg?
Mer än 180 bitar tyg ingår i de kreationer modeskaparen Daniel Palillo (bilden) har skapat i sin senaste kollektion. Under sina åtta år som modedesigner har Palillo utvecklat patchwork-tekniken vilket innebär att hans skapelser är tidskrävande konstverk.
– Den där masken tog drygt en månad att sy, säger Palillo och pekar på en färgglad provdocka vars ansiktsmask består av flera hundra små tygbollar.
Daniel Palillo är en av de finska modeskapare som presenteras på Designmuseets nya utställning Antologi över finskt mode. Palillo är också en av få unga finska modeskapare som gjort succé internationellt – på hans meritlista finns bland annat scenkläder för Lady Gaga.
Efter åtta år i modekarusellen är den perioden nu över. Daniel Palillos senaste kollektion, företrädesvis inspirerad av hans undermedvetna, är också hans sista.
– Jag känner det som att jag har gjort mitt, säger Palillo.
– Modeindustrin involverar väldigt mycket folk vilket innebär ett ständigt kompromissande. Och jag tycker inte om att kompromissa.
Daniel Palillos skapelser är fantastiska – i synnerhet om de används som scenkläder för en konsertartist eller om de fungerar som scenografi. Men som vardagsplagg är de hart när omöjliga.
– Frågan om mode är konst eller bärbara plagg är något modeskaparna grubblar på hela tiden, säger Andrea Lipps som är kurator vid Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum i New York.
Museet är inrymt i Andrew Carnegies forna herrgård intill Central Park och berömt för sina interaktiva utställningar.
Designmuseer runtom i världen satsar numera regelbundet på mode vilket är lätt att förstå, säger Lipps.
- Designmuseets modeutställning är inte en kronologiskt uppbygd utställning utan sorterar enligt nio olika teman. Dessa är: Folk, Globalisering, Ingenjörstänkanden, Millennieskiftet, Modernism, Omvälvning, Uppgång, Vinter samt Jämlikhet och jämställdhet.
- Mer spännande fakta här
- Namn och produktmärken som Finsk, Ivana Helsinki, Karhu, Makia, Plastic Pony, Jukka Rintala och Anna Ruohonen finns med bland dem som presenteras.
- Utställningen Antologi över finskt mode visas på Designmuseet till 20.9.2015. Antologi är grekiska och betyder blombukett.
– Mode är väldigt lätt för museibesökarna att relatera till och utställningar som fokuserar på mode har visat sig dra mycket publik. När Metropolitan Museum visade Alexander McQueens skapelser blev det rusning.
Vilken samtida designer skulle du gärna se presenterad på en utställning?
– Den holländske modeskaparen Iris van Herpen. I sina arbeten kombinerar van Herpen traditionellt hantverk med ny teknologi och det vill jag se mera av.
Nio teman
Teknologi, eller ingenjörstänk, är ett av de nio teman som lyfts fram på Designmuseets utställning. Enligt Liisa Jokinen som är en av utställningens två kuratorer är ingenjörstänket typiskt finländskt.
När det handlar om kläder innebär detta att modeskaparen gärna tänker på hållbar utveckling och att man tar fram nya material i till exempel idrotts- och friluftskläder.
På utställningen visas nu Jasmiine Julin-Aros motorcykeldräkt, designad för Rukka och lanserad i början av 2000-talet. Dräkten skyddar föraren men är också bekväm och funktionell. Tyget är egentligen ett stolstyg – det håller tätt mot regn men släpper igenom svett. Vid armbågar och knän finns extra säkerhetskonstruktioner.
Jämställdhet är ett annat typiskt finskt tema. I den här avdelningen hittar vi flera långkörare, bland annat Annika Rimalas Tasaraita-kollektion, designad för Marimekko, Rukkas gula regnrock och den ständigt så nödvändiga och praktiska gummistöveln Hai som Nokia lanserade 1967.
Det finska klimatet ställer sina speciella krav på modeskaparen. Hen måste designa kläder som tål väta och köld. Vinter är följaktligen ett av utställningens teman och här hittar vi plagg i dun, päls och ylle.
Vuokko Nurmesniemis klargula sovsäcksoverall lyser upp hela museet och vid sidan om står några riktiga finska klassiker – filtstövlar av lammull och merinoull.
Uppgången och fallet
Sovsäcksoverallen formgavs när den finska klädindustrin hade nått sin guldålder i mitten av 1960-talet. På 1980-talet kulminerade högkonjunkturen – då fanns 500 finländska klädföretag med sammanlagt 70 000 anställda.
Exporten gick till Sovjetunionen, Sverige och de tyskspråkiga länderna.
Men i början av 1990-talet var det slut på det roliga. Nästan hela den finländska klädindustrin dog ut, exporten till Sovjet tynade bort och importen av billiga kläder tog fart.
Numera talar vi gärna om globalisering. Marimekko finns på många håll i världen och Ivana Helsinki blev första finländska modebrand att bjudas in till modeveckan i Paris, år 2007.