Det går nättroll i H&M:s påhittade metalloggor – nu bokades banden till Tuskafestivalen
Det kan te sig märkligt att klädjätten H&M öser inspiration ur metallmusik genom att skapa kläder prydda med loggor till band de själva hittat på, som på jackan i bilden. Även märkligare blir det när vi nås av nyheten att dessa band existerar – och nu bokats för att uppträda på Tuska-festivalen i juni. HBL sammanfattar det bisarra händelseförloppet.
H&M har i vintras meddelat om en ny kollektion med bland annat kläder med helt påhittade loggor till icke-existerande band. Men i måndags nåddes flera redaktioner av ett pressmeddelande av Strong Scene Productions, som uppger sig vara ett obskyrt svenskt musikföretag, som vill tacka H&M för att ha lyft upp de bortglömda underground-banden i deras katalog, som Mortus, Motmros och Grey.
Främst misstänks det här vara en utstuderad marknadsföringskampanj av H&M. Strong Scenes Youtube-kanal, med suddiga inbandningar av hela låtar av banden, är till exempel endast en vecka gammal.
Bandens musik sägs ha varit tongivande i subgenrer som symfonisk kvinnlig metal och extremmetal. Samtidigt dyker mer pikanta detaljer upp. Två av banden tycks ha kopplingar till nationalsocialistisk black metal. Betyder detta att H&M gjort bort sig genom att skapa fejkade vit makt-band? frågar sig metalsucks.net. Internet minns att H&M tidigare gjort bort sig med plagg bärande Davidsstjärnor och dödsskallar, som bolaget tvingats dra tillbaka.
Ett ihopklipp av musiken bakom banden på bomberjackan finns på Strong Scene productions Youtubekanal.
Nättroll från Trollhättan
På tisdag vänds det hela upp- och ner. Efter att nyheten valsat runt tar Strong Scene Production, med bas i svenska Trollhättan, avstånd från H&M och uppger på sin Facebook-sida att de "endast skapat musik inspirerad av bolagets vårkollektion".
YOU ALL HAVE BEEN UNDER INFLUENCE OF THE STRONG SCENE.We have never stated to collaborate with H&M in any way but only...
Posted by Strong Scene Productions on Monday, 23 March 2015
Henri "Trollhorn" Sorvali, känd från de finska metalgrupperna Moonsorrow och Finntroll, visar sig vara en huvudaktör bakom Strong Scene Productions. I en intervju på noisey.vice.com motiverar han kuppen: "Vi vill poängtera att man inte kan kommersialisera en subkultur utan att förstå den. Syftet för gruppen, med tiotals medlemmar involverade i musik och medier kring Skandinavien, var att skapa diskussion om det faktum att metalkultur är något mer än 'coola' loggor på snygga kläder, och har flera estetiska och ideologiska aspekter än vissa storbolag försöker uttrycka."
Något osannolikt, meddelar Tuskafestivalen på torsdagen att man lyckats boka alla dessa band för en spelning på festivalen. Dessa bortglömda band får ett ivrigt mottagande på Strong Scenes Facebook-sida.
– H&M har ingenting att göra med den här webbkampanjen, försäkrar man från H&M:s pressavdelning i Finland.
@fredgatesdesign All graphics have been designed by our in-house team and has not taken any inspiration from real or existing bands.
— H&M (@hm) 24 mars 2015
Det här svaret fick många av H&M:s Twitterkonto i tisdags på frågor om de påhittade metallbanden vars musik dykt upp på internet.