Tvist håller flygpersonal på marken
Finnair kan inte använda sig av inhyrd personal på rutterna mellan Helsingfors och Hongkong och Helsingfors och Singapore som tänkt. TE-centralen i Nyland utreder fortfarande om den lön den inhyrda kabinpersonalen ska få är tillräcklig.
Lika lön för lika arbete. Den principen ruckar facken inte på, säger Thelma Åkers, ordförande för den finländska kabinpersonalens förbund SLSY. När flygbolaget Finnair hyr in utländsk arbetskraft via bemanningsbolag är SLSY inte part i förhandlingarna, men kan nog informera om de arbetsvillkor som råder här.
När Finnair för ett drygt år sedan slöt ett intentionsavtal med bemanningsföretaget Adecco om att anställa spanska flygvärdinnor på rutterna till Madrid och Barcelona var protesterna i Finland stora. Det skedde under pågående sparförhandlingar med den egna kabinpersonalen.
Nu har planerna på att via det norska bemanningsbolaget OSM Aviation hyra in asiatisk personal på rutterna till Hongkong och Singapore stött på patrull hos Nylands TE-central. Centralen har inte beviljat den inhyrda personalen arbetstillstånd så länge utredningen om huruvida de får tillräckligt i lön utreds.
– Det är frågan om deltidsarbete, säger Finnairs kommunikationsdirektör Arja Suominen.
Kabinpersonalen i Hongkong hävdar att det inte går att betrakta de flygningar de förväntas göra som deltidsarbete och att OSM:s representanter i flera omgångar gjort klart att de söker personal på heltid. Den hävdar också att man räknat med heltidsjobb, även om just det ordet inte finns explicit utskrivet i avtalet.
Heltid eller deltid
- Finnair har kämpat med stora ekonomiska problem de senaste åren. Företaget har ingått sparavtal med olika personalgrupper för att dra ned sina kostnader.
- Finnair har också hyrt in kabinpersonal på en rad rutter och lagt om sin flygplansflotta för att spara.
- Det sjunkande oljepriset är en faktor som nu sänker bolagets kostnader.
- Samtidigt har antalet rutter ökat. Finnair satsar speciellt på trafiken till Asien.
Tanken var att de första flygningarna med inhyrd personal skulle starta den 15 januari, men de är nu uppskjutna på obestämd tid.
Enligt Thelma Åkers kan facket i Finland inte blanda sig i förhandlingarna om arbetstillstånd och löner för den inhyrda kabinpersonalen. Det man ändå kan göra är att följa med att deras arbetsvillkor inte är sämre än den finländska personalens.
– Vi protesterar inte mot inhyrd arbetskraft så länge arbetsvillkoren är i sin ordning, säger Åkers.
Hon hävdar att arbetsgivaren inte talar sanning då den uppger att avtalen med den asiatiska kabinpersonalen skulle uppfylla minimikraven.
Den första flygningen där den personal som utbildats enligt Finnairs normer är med för att bekanta sig med jobbet ombord går nästa vecka, utan arbetstillstånd. En del av den personal som utbildats i Singapore jobbar också redan eftersom det råder brist på personal.
– Vi följer gällande regler, det är frågan om ett övningsflyg som räknas som en del av utbildningen, säger Arja Suominen.
Trots att den inhyrda personalen flyger med Hongkong och Singapore som utgångspunkt ska deras arbetsvillkor följa finländsk arbetsmarknadslagstiftning.