Operaräven är en listig narcissist
Formgivaren Klaus Haapaniemi är snarare smickrad än förbittrad när hans verk kopieras. Favoritdjuret bland skogens djur är givetvis räven.
– Min räv ska gå på fest, säger formgivaren Klaus Haapaniemi belåtet.
– Det är hon som står i blickpunkten. Hon är snyggast och dekorativast och hon är en narcissist!
Räven vi talar om är den listiga lilla räven, hon som fått ge namn åt Leos Janaceks opera. Operan Den listiga lilla räven sattes senast upp på Nationaloperan för 45 år sedan men nu är det dags igen. Klaus Haapaniemi fick kasta sig över en ny utmaning och debuterar som operascenograf.
Den konstnärliga chefens, Lilli Paasikivis, anbud var omöjligt att motstå.
– Jag tycker ju att världen i Den listiga lilla räven motsvarar den värld som blivit min, konstaterar Haapaniemi.
Som designer har Klaus Haapaniemi blivit känd för sin färgstarka värld, befolkad av ett myller av djur och växter. Inspirationen kommer från finsk folklore, slaviskhet, mytologi och Kalevala.
Tror du att vi som druckit kaffe ur en Taika-mugg kommer att känna igen oss?
– Absolut! Jag ser scenografin som en fortsättning på det jag gjort tidigare.
Svårast var det den här gången att beakta alla de tekniska krav en opera ställer. Framför allt gällde det dräkterna.
– Kostymerna ska vara snygga men de måste också vara tekniskt formgivna så att dansarna fritt kan röra sig i dem.
– Jag vill framhäva de olika karaktärerna, inte dölja dem.
En följetong gav impulsen
Klaus Haapaniemis räv är välklädd och elegant och hon kan spela flöjt. Medkumpaner i skogen är bland annat grodor, sniglar, ugglor och korpar. När hon tillfångatas konfronteras hon med den brutala verkligheten, personifierad av en skogsvaktare.
Tjecken Leos Janacek skrev sin opera inspirerad av en följetong som publicerades i en dagstidning 1920 och som byggde på illustrationer av Stanislav Lolek. Illustrationerna kompletterades med texter av tidningens chefredaktör Rudolf Tesnohledik. Texterna var små historier om möten mellan djur och människor, vilket också är huvudspåret i Den listiga lilla räven.
"I åratal har jag lyssnat på djur och lagt deras läten på minnet, jag känner mig hemmastadd med dem", noterade Janacek.
Nationaloperan följde samma dramaturgi. Också här började man med den visuella delen och bokade Klaus Haapaniemi innan regissören Immo Karaman och koreografen Fabian Posca vidtalades.
En rolig soppa
Klaus Haapaniemi har studerat grafisk design i Lahtis och säger att den värld han gjort till sin började växa fram under studietiden.
– Jag kan inte säga att världen föddes över en natt, det skedde gradvis. Allt fler bilder samlades i mitt huvud.
Sagor och berättelser har Haapaniemi uppslukats av i hela sitt liv och han säger att han var bara barnet då han insåg att design och formgivning var hans väg i livet.
– Jag vet inte riktigt hur gammal jag var men jag hade inte börjat skolan än.
I dag är Klaus Haapaniemi ett av den finska formgivningens heta namn också internationellt. Hur exotisk är den finska mytologin på en utländsk marknad?
– Visst är den exotisk men numera reser folk mycket och har sett hur många olika stilar som helst. Det är lätt att prata om den.
Kopiering drabbar allt fler formgivare. Somliga vidtar rättsåtgärder, andra tiger eftersom de upplever kopiering som pinsamt. Också Klaus Haapaniemis arbeten har producerats i billighetskopior.
– Det finns solklara fall av kopiering. Men jag har svårt att se det som en katastrof, snarare är jag smickrad.
Shop i Shoreditch
Klaus Haapaniemi är sedan länge bosatt i London. För knappt två år sedan öppnade han en egen shop i trendiga Shoreditch i östra London. Porslin, tyger, kuddfodral, mattor och prylar finns till salu i shopen. Egentligen var det meningen att lokalen skulle fungera som showroom men Haapaniemi och hans samarbetspartner Mia Wallenius, fick ett hugskott och beslöt sig för att satsa på något större.
– Shopen har gått oväntat bra, med ett mycket varierande kundunderlag.
Fler shopar är dock inte inplanerade.
Hur ser du på din kommande utveckling som designer?
– Jag försöker att inte vara för målinriktad och vara öppen för nya impulser. Målet är att vara fri.
Den listiga lilla räven har premiär på Nationaloperan 23.1.