Filmvåren har fler än femtio nyanser
Filmvåren är här, med Oscarskandidater som Birdman, Imitation Game, Whiplash, Ida och The Theory of Everything. De tre sistnämnda dyker upp under de närmaste veckorna men en kvalificerad gissning är att uppmärksamheten kretsar kring Fifty Shades of Grey.
Fifty Shades of Grey har premiär den 13 februari, men redan nästa vecka går Ruben Östlunds Turist (som missade Oscarsnomineringen med en hårsmån) upp på repertoaren. Det här är filmen där den traditionella mansbilden åker på storstryk, emedan Johannes Kuhnkes familjefar under en lavin i Alperna visar större intresse för sin mobiltelefon än för fru och barn.
”Turist hör till samma obekväma, plågsamt igenkännbara filmgenre av sparka-åskådarna-tills-de-medger-sin-skuld” skrev Sara Ehnholm Hielm i samband med Kärlek och anarki–festivalen.
Den 23 januari är det premiär även för Damien Chazelles Sundance-vinnare Whiplash, filmen om en ung ambitiös jazztrummis (Miles Teller) som får med en jazzpedagog från helsike (J. K. Simmons) att göra. Intensivt, energiskt och utmanande, en stor film i det lilla formatet.
I början av februari (6/2) står James Marschs The Theory of Everything i turen. Det är historien om Stephen Hawking (Golden Globe-vinnaren Eddie Redmayne), den begåvade, sedermera gravt handikappade astrofysikern som vägrar att slänga in handduken.
Mera ”triumph of the human spirit” vankas det i Angelina Jolies Unbroken (30/1), sannsagan om löparesset Louis Zamperini (samtida med vår Gunnar Höckert) som skjuts ner över Stilla havet under andra världskriget och överlever den ofrivilliga seglatsen liksom ett japanskt fångläger.
Själv ser jag fram emot Ida (13/2), det kritikerrosade polska dramat – i regi av Pawel Pawlikowski – om en ung kvinna som innan hon går i kloster konfronteras med en kvinnlig släkting som försöker radera ut smärtsamma minnen med hjälp av sprit och sex. 1960-talets Polen är kanske ingen fager syn, nix, men filmen i sig är smärtsamt vacker och finstämd.
Efterlängtad nyhet
I början av mars (6/3) kommer sedan Roy Anderssons efterlängtade nyhet som går under namnet En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. På festivalen i Venedig klev Andersson upp på prispallen och följaktligen är förväntningarna högt uppskruvade.
Under rubriken kvalitetsfilm sorterar också norrmannen Morten Tyldums The Imitation Game (20/2). Det är ett verklighetsbaserat drama med erkänt duktiga Benedict Cumberbatch i rollen som Alan Turning, den brittiske matematikern (läs: kodknäckaren) och krigshjälten som på 50-talet dömdes för ”grov osedlighet”. Hans brott: homosexualitet.
Äldre tittare, varför inte även yngre, har kanske vägarna förbi The Second Best Marigold Hotel (27/3). Judi Dench, Maggie Smith och världens bästa Bill Nighy återkommer som brittiska pensionärer i Indien, nu i sällskap av Richard Gere.
I mars kommer också Paul Thomas Andersons och Tim Burtons nya filmer. Andersons Inherent Vice (13/3) är en psykedelisk deckare från 1970-talets Los Angeles allt medan Burton i Big Eyes porträtterar konstnären Margaret Keane (Amy Adams). I Askungen av sir Kenneth Branagh, samma datum, möter vi en livslevande prinsesskandidat (Lily James, bekant från Downton Abbey).
Clint Eastwood i sin tur har fått mycket beröm för American Sniper (6/3), filmen om en skarpskytt (Bradley Cooper) i krigets Irak.
Populärt sett hör Robert Schwentkes Insurgent (21/3), film nummer två i den uppmärksammade Divergent-trilogin, till storfavoriterna i vår. Men räkna inte ut Fast and Furious 7 (1/4), skådespelaren Paul Walkers svanesång.
I maj har den fjärde Mad Max-filmen, Fury Road, vägarna förbi. George Miller återkommer men det gör inte Mel Gibson som ersatts av Tom Hardy och Charlize Theron. Mera buller, nu med science fiction–förtecken, väntar i Lana och Andy Wachowskis film Jupiter Ascending (6/2).
Barnfamiljerna då? Ja, de som ännu inte sett Paddington kan bänka sig framför Fåret Shaun (6/2), den sjätte långfilmen från Aardman Animations-gänget. Inte att förglömma: Disneys Big Hero 6 (30/1) och Night at the Museum 3 som blev Robin Williams (alias Teddy Roosevelts) sista film.