Fem frågor till Grus Grus Teater
Genom Kulturfondens specialsatsning på teater har Svenska Teatern låtit fria grupper spela på Nicken-scenen. Näst i tur är Grus Grus Teaters Svarta rummets fjäril. Det rör sig om visuell teater utöver det vanliga, enligt skådespelaren Sofia Molin.
Berätta om föreställningen Svarta rummets fjäril!
– Det är en både rolig och allvarlig föreställning som handlar om oron för framtiden och jordens undergång. Vi försöker att inte ironisera över temat eller skapa illusionen av att vi är någon annanstans än i en karg black box, tom på alla hänvisningar till tid och rum. Världen och atmosfären skapas genom skådespelararbetet, ljus och ljud. Vi använder oss av ”live” ljusprojektioner, det vill säga vi ”ritar” ljus på scenen med hjälp av ett särskilt ritprogram.
Det låter svårt, hur är det för dig som skådespelare att jobba med live-projektioner?
– Vi har arbetat med tekniken innan repetitionsfasen på Nickenscenen, bland annat gjorde vi en kombinerad studie- och repetitionsresa till Centret för konstfrämjandes residens i Genua i Italien i somras. Teknik används hela tiden i vardagen så varför inte på scenen? Detta är inte kärnfysik.
Du sade att ni inte vill ironisera över temat, varför?
– För att det ironiseras så mycket nu för tiden. Vi försöker vara så ärliga som möjligt, och se på hopp och oro på ett ärligt sätt. Pjästexten ironiserar inte men det betyder inte att vi skulle sakna humor.
Grus Grus Teater är en tvåspråkig fri teatergrupp. Varför vill ni göra teater både på finska och på svenska?
– För att vi kan. Vi söker oss överlag till samarbetsproduktioner eftersom vi inte har ett eget scenrum. 2013 samarbetade vi med Åbo Svenska Teater och Åbo stadsteater kring den tvåspråkiga föreställningen Persona. Föreställningar får längre livslängd när man gör dem på båda språken och det ger oss möjligheten att utforska hur språket förändrar känslor, kropp, gestaltning och själva föreställningen. Grus Grus grundades i Tammerfors och är den enda teatern där som gör svenskspråkiga produktioner.
Hur har samarbetet med Svenska Teatern varit?
– Det har inte varit helt problemfritt eftersom föreställningen togs in så sent. Men Nicken-scenen ligger så centralt som man bara kan komma och är verkligen idealisk för oss, förhoppningsvis också för publiken. Det här är en himla fin möjlighet, och på det här sättet breddas också Svenska Teaterns utbud. Vi har haft full konstnärlig frihet, inga restriktioner, fått skapa ett verk som visas i centrum av Finlands huvudstad. Kulturfondens satsning får tummen upp!
Svarta rummets fjäril har premiär 9.12 på Nickenscenen. Hur projektionerna fungerar kan man se i repetitionsvideon: youtube.com/watch?v=biaYtTTjw9w