Ny scenkonst lyser upp november
Det feministiska konsthuset Pop Up Art House och den experimentella festivalen Baltic Circle har båda gjort ett avtryck på det finländska scenkonstfältet.
En vägg pyntad med granna mjukisdjur. I en vrå ligger en hög med nakna Barbiedockor.
Dianascenen vid Skillnaden i Helsingfors håller för sista gången på att förvandlas till det feministiska, tvärkonstnärliga konsthuset Pop Up Art House – ett koncept som redan nu klassas som legendariskt.
– I egenskap av utlänning vågar jag påstå att det inte finns något motsvarande i Finland, säger en av konsthusets initiativtagare, Ágnes Kaszás, som bland annat flyttat en hel kaféinredning från hemlandet Ungern till Dianascenens foajé.
Kaos, party, galenskap – några ord som Sonja Ahlfors, Joanna Wingren och Ágnes Kaszás använder för att beskriva konceptet som under två års tid ordnats på Dianascenen och rönt framgång. Och därför är det nu dags att sluta.
– Den viktigaste orsaken är att vi avslutar konceptet innan det blir statiskt. Människorna byts visserligen ut men strukturen är densamma. Efter det här vill vi komma på något helt annat, säger Sonja Ahlfors.
I början var det tänkt att Pop Up Art House skulle fungera som en ram för Ahlfors och Wingrens teatergrupp Blaue Fraus föreställningar, men snabbt kom det att växa till något större, spretigare och mer genreöverskridande. I år kan man till exempel leka med konstnären Hilda Kozáris doftande, sensoriska kuddar, dansa loss i en "discoritual", se skådespelaren Anna Paavilainens våldtäktsmonolog eller lyssna på grupper som Pussy Cocks.
Programmet planeras av en arbetsgrupp på elva personer från olika konstområden och kulturer.
– Vi i Blaue Frau upplever traditionellt teaterarbete som hierarkiskt och att det blivit allt svårare för oss att verka inom de strukturerna. Det är inget fel i sig, men vi tappade intresse för det arbetssättet. Mainstreamteatern ser ganska lika ut i dag och vi tror att om vi luckrar upp arbetssättet och hierarkierna har också själva scenkonsten möjlighet att se annorlunda ut, säger Sonja Ahlfors.
Ung publik
I år samarbetar Pop Up Art House med festivalen Baltic Circle som etablerat sig som plattform för experimentell scenkonst med både inhemska och utländska premiärer på repertoaren. För den konstnärliga ledaren Eva Neklyaeva har det varit viktigt att hitta ny publik.
– När jag började för sex år sedan visade statistiken att barn går på teater via skolan fram till att de är närmare 20 då det uppstår en svacka som håller i sig ända tills de flyttar till Esbo, bildar familj och börjar gå på teater igen. Jag kände att det var precis personer i 20-årsåldern som vi behövde för live konst, experimentell teater och performance. Den här gruppen är trots allt aktiva kulturkonsumenter, de går på spelningar och festivaler, så varför inte locka dem till våra produktioner.
– Kanske jag är djärv, men jag tror att Baltic Circle bidragit till den utveckling vi ser nu, där teatern visserligen förlorar publik, men den nya scenkonstens publik växer.
På Pop Up Art House upplever man i sin tur att man lyckats nå en blandad publik.
– Publiken ändras från kväll till kväll, säger Sonja Ahlfors.
En annan orsak till Pop Up Art Houses popularitet kan vara kombinationen av konst och fest, tror arrangörerna. Efter föreställningarna ordnas spelningar och baren står öppen.
– I början blev folk överraskade när de förstod att de fick stanna kvar efter att föreställningen var över. För oss har det varit viktigt att sänka ribban. Det innebär inte att konsten skulle vara lättsmält, snarare att det ska kännas lätt att komma hit, säger Sonja Ahlfors.
Personligt och politiskt
Den politiska konsten är gemensam för både Baltic Circle och Pop Up Art House.
– Konst är ett verktyg som möjliggör olika sätt att se på världen. Jag anser att publiken ska ha en orsak till att komma till våra föreställningar. Att det är teater är inte en tillräcklig orsak, säger Eva Neklyaeva.
I år ordnar Baltic Circle bland annat ett toppmöte dit konstnärer och representanter för landets största politiska partier bjudits in. Evenemanget går av stapeln på Stadshuset och är redan fullsatt med över 500 deltagare. Yle sänder toppmötet i realtid på Arenan.
– Vi gjorde från början klart att vi ville slippa en situation där politikerna talar abstrakt, vi har alla redan hört högtidliga tal om att konst är viktigt som sedan inte har stämt överens med verkligheten. Vi skickade därför i förväg ut en lista med frågor som var viktiga för oss i egenskap av professionella kulturaktörer och vi blev väldigt imponerade av de grundliga svaren, säger Eva Neklyaeva.
Eva Neklyaeva anser att det politiska samtalet i dag reducerats till att enbart gälla ekonomi, och hon får medhåll av Sonja Ahlfors.
– Det är svårt att diskutera sakfrågor. Vill man tala om konst ska det genast relateras till ett annat område med argument som "Men vad händer med äldrevården?".
– Det är ett trick som politiker använder sig av. De skapar en myt om att politik bara är till för dem som förstår hela det ekonomiska systemet, men vi lever trots allt i en demokrati där alla borde få delta. Vi vill sätta konst och kultur på den politiska agendan inför valet i vår, och reda ut skillnaden mellan de olika partiernas kulturpolitik. Många partier saknar ett kulturpolitiskt program, de partier som har ett program tycks återanvända det val efter val. Vi vill synliggöra eventuella skillnader så att väljarna kan ta med sig dem till röstbåset, säger Eva Neklyaeva.
Mångfald och feminism är i sin tur ledord för Pop Up Art House.
– Blaue Frau gör en föreställning tillsammans med den polska gruppen Lick it now där olika kulturer och syner på feminism möts. Överlag blir det många personliga, intima berättelser som stämmer överens med det gamla feministiska mottot om att det personliga är politiskt, säger Sonja Ahlfors.
Ágnes Kaszás påpekar att många som arbetar med festivalen har rötter på olika håll i världen, vilket också präglar innehållet.
– Folk som precis som jag flyttat hit har sagt att det finns mycket på Pop Up Art House som de kan relatera till. Det är svårt att integreras och det här är ett ställe där man förhoppningsvis kan samla energi. Det är skönt för här kan jag dansa på bordet, tala högljutt och ingen dömer mig för att jag är kvinna eller utlänning.
Pop Up Art House och Baltic Circle inleds i dag. Festivalernas program finns på blauefrau.com och balticcircle.fi/sv