Läromedlen sålde inte som väntat
Politikernas ovilja att fatta beslut om den nya läroplanen var en anledning till att Schildts & Söderströms säljer Edukustannus. – Edus läromedelsserier har inte sålt som väntat, säger förlagets styrelseordförande Johan Aura. Så sent som i februari gjorde han en helt annan lägesbedömning.
Planerna var stora när Schildts & Söderströms grundade förlaget Edukustannus vars uppgift var att producera läromedel på finska. En ny läroplan och ny timfördelning för grundskolan hade aviserats från 2014 och tanken på nya läromedelsserier hägrade.
Men planerna skrotades och den nya läroplanen sköts fram till 2016.
– Eftersom skolorna väntade på den nya läroplanen ville de inte förnya sina läromedelsserier och riskera att de var föråldrade när det var dags för ny läroplan. Det ledde till att Edukustannus inte sålde som väntat, säger Johan Aura.
– Nu vill vi inte ta risken att utveckla läromedel fram till 2016.
Det är alltså ett politiskt beslut som ligger bakom de ekonomiska svårigheterna för Edukustannus?
– Så kan man säga. Den nya läroplanen föll på att vissa politiska partier inte kunde omfatta två nya läroämnen.
Var Edukustannus ett dåligt projekt från första början?
– Edukustannus startade från noll och det tar lång tid att bygga upp nya läromedel.
– Tiderna var annorlunda då. Man försökte hitta nya vägar och man trodde på en potentiell läromedelsreform.
Edukustannus såldes till Lasten keskus ja Kirjapaja. Affären omfattar varumärket, logon, lågstadiets matematikserie och flera lågstadieserier. Vd Juha-Pekka Heinonen beskriver affären som god.
– Edukustannus passar in i vår strategi. Vi hade sökt efter tillväxtmöjligheter inom läromedelssektorn och vårt samarbete med Schildts & Söderströms kommer att fortsätta eftersom de gör de svenskspråkiga översättningarna av läromedlen.
Så sent som i februari i år gjorde Aura en helt annan lägesbedömniing. I samband med att förlaget sökte en ny vd varbudskapet att Schildts & Söderströms är ett stabilt bolag vars ekonomiska utveckling går åt rätt håll, samtidigt som utgivningen både av litteratur och läromedel är stark.
– Förlaget har stärkt sin position på marknaden de senaste åren och är en attraktiv arbetsplats för kvalificerade krafter, sade Aura till HBL i februari.