Finland synligare än någonsin
Nästa vecka är Finland temaland eller hedersgäst på bokmässan i Frankfurt, världens största bok- och mediemässa där över 170 000 bokproffs skall träffas, diskutera och förhandla. Även om bokmässan varit målet, har det absolut inte varit någon ändhållplats, framhåller chefen för Finlands kulturinstitut i Tyskland.
År 2011 var Anna-Maija Mertens, chef för Finlands kulturinstitut i Tyskland, på en brainstorming i Helsingfors och minns att deltagarna – professorer och doktorer – skämtade om att så många av dem var akademiker med arbetarklassbakgrund.
En idé hade fötts.
– Vi här på institutet visste att utbildning och kultur för alla verkligen inte var någon självklarhet i Tyskland, säger Mertens. Att läsande och utbildning inte alltid framställdes som särdeles njutningsfullt utan snarare som mödosam inlärning hade var och en av oss lagt märke till.
Så när institutet fick uppdraget att göra Finland känt för den tyska allmänheten inför bokmässan i Frankfurt 2014 var baskonceptet redan klart – läsning och lärdom går hand i hand, är till för alla. Dessutom är det roligt och därtill belönande.
– Ytterst handlar det ju om utbildningens tillgänglighet och ett öppet samhälle men budskapet skulle vara enkelt och klart, säger Mertens. Läsglädje och upptäckarlusta är ett vardagsnöje.
Också strategin var lika enkel som svår – nu gällde det att tänka om.
I stället för att gå ut med färdiga kulturkoncept och programpaket knackade Mertens och hennes medarbetare bokstavligen dörr.
– Vi tog kontakt med cheferna för tyska stiftelser och institutioner och frågade om de kunde ha nytta av vår vision i sin egen verksamhet. Vi berättade att Finland kommer att vara temaland i Frankfurt 2014 och frågade dem om de ville vara med.
Den här vägen bar – över 80 organisationer nappade på anbudet och i dag kan Anna-Maija Mertens och programkoordinator Sofie Backman blicka tillbaka på ett år då Finland varit synligare än någonsin över hela Tyskland – och inte bara synts utan också hörts.
Böcker och bildkonst
Finländska musiker, körer och band har turnerat från Kiel i norr till München i söder, teaterarbetare har presenterat det nyaste nya inom finländsk teaterkonst och våra bild- och fotokonstnärer har visat sina verk på många utställningar – inte bara i Tyskland utan också i Schweiz och Österrike.
Aktiviteterna har också utsträckt sig till andra områden än de publika: proffs inom bildning och skola, vetenskap och biblioteksväsende, medborgar- och gräsrotsverksamhet har bollat idéer på workshopar och seminarier.
– Mycket var nytt för tyskarna men allt togs entusiastiskt emot, säger Mertens och Backman.
Givetvis har litteraturen fått stort utrymme: finländska författare har flitigt rest runt tillsammans med sina tyska översättare. Översättningarna har tredubblats – enbart i år. Och nu, efter sammanlagt över 200 evenemang under rubriken Finnland. Cool. 2014 är målet i sikte: den internationella bokmässan i Frankfurt den 8–12 oktober.
Finland är alltså temaland (eller hedersgäst, som tyskarna säger) på världens största bok- och mediemässa där över 170 000 bokproffs – förlag, författare, översättare, litteraturagenter och bokhandlare – skall träffas, diskutera och förhandla under några hektiska dagar.
Och naturligtvis läsarna. De som i sista hand kommer att avgöra hur väl den stora förhandssatsningen har lyckats förankra Finland i det tyska medvetandet.
Del av en process
På kulturinstitutet i Berlin är det förvånansvärt lugnt och fridfullt med tanke på att man just går in på slutrakan av något som måtte ha varit ett enormt planerings- och koordineringsprojekt.
– Visst är Frankfurt huvudmålet, men absolut ingen ändhållplats, framhåller institutschefen Mertens, som genast såg en välkommen möjlighet att fördjupa och bygga vidare på den kulturverksamhet som redan sysselsatt institutet i 20 år. Finnland. Cool. 2014 kommer att uppdateras – flera projekt fortsätter. Till exempel Elbphilarmonie i Hamburg utvecklar sin musikundervisning för barn i samarbete med Sibelius-Akademin.
– Att vi själva är entusiastiska över någonting räcker inte, säger Anna-Maija Mertens. Nu när vi så att säga gick in bakvägen och från början gav våra tyska partner full medbestämmanderätt utvecklades projekten ofta till något mycket större än vad vi med en begränsad budget kunde drömma om.
– Vi talar om 1,8 miljoner euro, tillägger Backmann, och våra partner har plockat upp nästan hela notan.
– Medan vi presenterar finländsk kultur, lär vi också oss själva någonting om tyskt tänkesätt, säger Anna-Maija Mertens.
– Man kan inte hur som helst trampa in här, det finns höga skrank till exempel mellan konst och vetenskap, och näringsliv och kultur misstror ofta varandra. Men eftersom våra projekt ofta går över traditionella disciplingränser har olika aktörer, som tidigare inte haft någon kontakt med varandra, nu börjat samarbeta, säger Sofie Backman.
– Till exempel Bundeskunsthalle i Bonn hade aldrig haft några förbindelser med det socialdemokratiska samhällsforskningsinstitutet Friedrich-Ebert-Stiftung, trots att deras kontor ligger vägg i vägg. Nu är de tacksamma över att vi förmedlat kontakten, säger Mertens.
– Det här är en sorts varumärkesutveckling som vi gärna gör, Finland som förmedlare och idéväckare. Allt kulturlobbande måste ske i en dialog med värdlandet, framhåller Anna-Maija Mertens. Hellre lyssna och lära än att säga så här gör vi. Bara när man gör saker tillsammans kan man snappa upp något väsentligt om den andra.
Redigerad: Ingressens tidsbestämning har korrigerats.