Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Film
    • Musik
    • Litteratur
    • Scen
    • Personporträtt
    • Recensioner

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Foto: Lehtikuva/Jussi Nukari

    "Vid middagsbordet har vi alla liknande problem"

    Wilhelm Kvist
    Publicerad: 07.09.2014 16.10 • Uppdaterad: 07.09.2014 20.50

    Ämnesord

    • Musik
    • Klassiskt
    • Daniel Barenboim

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Dirigenten och pianisten Daniel Barenboim är känd både för sina utsökta tolkningar och frispråkiga uttalanden. När han möter pressen i Helsingfors uttalar han sig om både konflikten i Israel och Palestina och upplevelsen av att möta ett monster.

    Under hela senare hälften av 1900-talet och speciellt under 2000-talet har israelisk-argentinska Daniel Barenboim gjort sig känd som en färgstark profil i musikvärlden, inte bara som eminent dirigent och pianist, utan också som en som rört om i grytorna.

    Profil
    Daniel Barenboim
    • Född 15 november 1942 i Buenos Aires i Argentina av föräldrar av rysk-judisk börd. Har i dag argentinskt, israeliskt, palestinskt och spanskt medborgarskap.
    • Grundade 1999, tillsammans med palestinsk-amerikanske akademikern Edward Said, Väst-östliga divanorkestern som sammanfört araber och judar.
    • Var gift med cellisten Jacqueline du Pré till hennes död 1987. Fick i början av 1980-talet två barn med ryska pianisten Jelena Basjkirova, som senare blev hans fru.
    • Har dirigerat flera av världens främsta orkestrar, otaliga operaföreställningar och aktivt framträtt som pianist hela livet. Blev 1992 konstnärlig ledare för Staatsoper Unter den Linden och 2000 dirigent på livstid för operna orkester Staatskapelle Berlin. Dirigerade på söndagen Staatskapelle Berlin på Musikhuset.

    På 1990-talet skapade han rubriker bland annat genom att dirigera Berlinfilharmonikernas första besök i Israel (orkestern var ett av de kulturella flaggskeppen i Nazityskland) och trots att han först avböjde att dirigera Wagner eftersom det kunde ha sårat någon, dirigerade han strax efter besöket Israeliska filharmonikerna med två Wagnerverk på programmet. Till saken hör att Barenboim själv är av judisk börd; hans föräldrar var ryska judar som emigrerade till Argentina.

    Barenboims trotsande av förbud och raserande av barriärer kommer sig eventuellt av hans argentinska uppväxt. I dag kallar han Argentina för det enda landet som accepterar flera identiteter, att man kan vara både polack, katolik, syrier, muslim eller arab och ändå argentinare.

    För den stora allmänheten är Barenboim mest känd för arbetet med Väst-östliga divanorkestern, som han grundade 1999 tillsammans med palestinsk-amerikanske akademikern Edward Said. Orkestern som sammanfört israeliter med syrier, jordanier, palestinier och egyptier har ofta setts som ett fredsprojekt, och även om Barenboim inte förnekar det, är han noga med att rätta till vissa missförstånd när saken kommer på tal under presskonferensen i Helsingfors.

    – Jag har aldrig trott att vi kan skapa fred genom musik, för det krävs andra medel. Men musiken kan sammanföra människor av olika bakgrund: iranier, turkar, spanjorer, egyptier, israeliter, palestinier. Först tror de här människorna att de kommer att möta monster, de är fyllda av misstro mot varandra, men när vi jobbar tillsammans och de sitter flera timmar vid samma notställ och gnider på samma ton – för att ta fram ett likadant sound, med lika vibrato, lika volym och intensitet – upptäcker de vid middagsbordet att de har likadana problem som monstret som de mötte på morgonen.

    Barenboim säger sig vara speciellt glad över att divanorkestern alltjämt fungerar, trots att läget i Israel och Palestina har varit spändare än på länge.

    – Den här sommaren var jag rädd att folk skulle backa ur, men ingen har backat. Ingen har betvivlat att de skulle vilja verka i orkestern.

    Vid fler än ett tillfälle återkommer Barenboim till Said (1935–2003) som bland annat påminde om att de intellektuella inte kan leva i någon form av egen bubbla. Själv tror Barenboim att musiken kan vara en fantastisk tillflykt men att det är vår plikt att sätta musiken i ett sammanhang och våra liv i ett musikaliskt sammanhang. För Barenboim betyder det bland annat att satsa på mångsidig musikutbildning för barn och unga, inte bara instrumentundervisning, kammarmusik, musikteori och annat som bidrar till att skapa allt mera specialiserade musiker. Han skulle gärna introducera ett undervisningsämne i stil med "det lyssnande örat" eller "lyssning med eftertanke".

    – Då menar jag inte att alla musiker nödvändigtvis borde ta kurser i filosofi, men gärna diskutera musiken med utgångspunkt i valda filosofers tankar. Det intressanta med musiken är ju att den är fri från associationer, vilket betyder att vi egentligen behöver ett brett kunnande för att kunna uppfatta musik.

    Om operaorkestern Staatskapelle Berlin, som Barenboim hämtar till Musikhuset, säger han att orkestern förvisso är känd för sina tolkningar av Wagner, Brahms, Strauss och Bruckner, men att orkestern också behärskar Debussy och samtida musik.

    – Få orkestrar har säkert spelat lika mycket Elliott Carter som vi. Staatskapelle ska vara som en språkbegåvad individ, någon som kan tala alla språk idiomatiskt utan någon som helst accent. Framför allt ska orkestern utmärkas av nyfikenhet.

    Barenboim har under hela sin karriär också varit verksam som pianist och för några år sedan spelade han på nytt samtliga Beethovens pianosonater under en serie på åtta konserter, efter att senast ha gjort det nästan femtio år tidigare. När man ser tillbaka på hans mångskiftande karriär kan man undra om han ännu har många oförverkligade drömmar.

    – Jag vet inte, för jag brukar inte se tillbaka så som du uppenbarligen har gjort. Min son, som för övrigt inte arbetar med klassisk musik utan som hip-hop-artist, frågade mig om varför jag alltjämt dirigerar så mycket. "Tänk dig, när du är 93 år kan du alltjämt dirigera, men kommer du att kunna spela?", frågade han mig. Jag tror jag ska dirigera mindre och spela mera.

    Daniel Barenboim uppträder med Staatskapelle Berlin på Musikhuset söndagen den 7.9 kl. 19.

    Wilhelm Kvist
    Ta kontakt Flera artiklar av Wilhelm Kvist

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     

    Recensioner

    TV
    Ronja Rövardotter
    Musik
    Finländska barockorkestern
    Musik
    Sibafest: Movies
    Musik
    Einojuhani Rautavaaras solokonserter
    Musik
    Exaudio
    Böcker
    Sapfo har lämnat oss. Sapfostudier från sex årtionden
    Böcker
    Särdrag, stavning, självbild. En idéhistorisk studie av svensk språkplanering i Finland 1860–1920. SLS 2015
    Musik
    Tapiola Sinfonietta
    Musik
    Sibafest: Sibelius-Akademins vokalensemble
    Musik
    Koko Jazz: Blicher–Hemmer–Gadd
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet